Miesięcznik Foto należy do opiniotwórczego stowarzyszenia wydawców prasy fotograficznej TIPA (Technical Image Press Association)
TIPA
wtorek, 21 sierpnia 2018

Aktualności
„Many Hands” - konkurs dla młodych artystów
wtorek, 21 października 2014 16:53    Drukuj Email

Okręg Warszawski ZPAF zaprasza młodych artystów do udziału w konkursie „Many Hands” organizowanego w ramach festiwalu Warsaw Photo Days 2014.

Many Hands Make Light Work to prywatna kolekcja fotografii, której tematem jest ingerencja ręki artysty w dzieło. Ingerencja polega na kreatywnych działaniach na odbitce, negatywie, slajdzie czy obiekcie. Wynikiem tych interwencji są dzieła “sygnowane”, posiadające osobisty, autorski “stempel”.

warsaw-photo-days-2014

Konkurs MANY HANDS jest skierowany do młodych artystów (do 35 roku życia) i ma na celu promocję młodych talentów oraz idei kolekcjonowania sztuki. Wybrana przez jury, zwycięska praca zostanie zakupiona do Kolekcji i zaprezentowana na stronie www.manyhands.pl

Ogłoszenie wyników nastąpi w trakcie finisażu Warsaw Photo Days w dniu 23 listopada 2014 (niedziela) o godz. 18:00 w KINO. LAB - CSW Zamek Ujazdowski.

Skład jury oceniającego prace:
Dominika Chazanow – właścicielka kolekcji MANY HANDS MAKE LIGHT WORK
Katarzyna Majak – kuratorka kolekcji MANY HANDS MAKE LIGHT WORK
Prof. Grzegorz Przyborek – artysta w zakresie fotografii, rysunku, rzeźby i instalacji; wieloletni pedagog
Katarzyna Sagatowska – fotografka, kuratorka projektu FOTOGRAFIA KOLEKCJONERSKA
Bownik – artysta

Zgłoszenia do konkursu należy nadesłać do północy dnia 14 listopada 2014
na adres konkurs@manyhands

Zgłoszenie musi zawierać:
a) plik w formacie pdf zawierający proponowaną jedną lub cykl fotografii z konkretnego projektu
(rozdzielczość 72 dpi, objętość pliku do 5MB).
b) plik w formacie pdf zawierający opis – max. 1800 znaków, w tym:
* opis projektu, którego praca jest częścią oraz link do strony www z projektem
* proponowaną cenę sprzedaży brutto
* informację czy projekt był już prezentowany (jeśli tak, to gdzie)
* format i opis techniczny (w tym nakład, własności archiwalne)
* biogram autora
* dane teleadresowe (adres e-­‐mail, nr telefonu, Skype, adres korespondencyjny)

Zgłoszenia nie spełniające powyższych wymogów nie będą brane pod uwagę.
Zgłoszenie pracy do konkursu jest jednoznaczne z akceptacją Regulaminu Konkursu dostępnego na stronie www.manyhands.pl

many-hands

 

 

Dodaj do:

Deli.cio.us    Digg    reddit    Facebook    Wykop    Gwar
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

( 0 Votes )
 
Grand Prix Fotofestiwal 2015 w Łodzi – OPEN CALL
poniedziałek, 13 października 2014 15:16    Drukuj Email

Otwarty został nabór projektów Grand Prix Fotofestiwal 2015 w Łodzi – konkursu, w którym nagradzani są artyści o wyjątkowej osobowości i projekty prezentujące odważne wizje. Prace można przesyłać do 1 grudnia 2014. Jest to kolejna edycja Grand Prix Fotofestiwal – konkursu, w którym nagradzani są artyści o wyjątkowej osobowości i projekty prezentujące odważne wizje. Nagroda przyznawana jest od 9 lat, a wystawa prezentowana w wyjątkowych pofabrycznych salach galeryjnych jest jednym z najbardziej oczekiwanych wydarzeń Fotofestiwalu. W jury zasiadają międzynarodowi eksperci zajmujący się współczesną fotografią, wśród nich, m.in.: Alison Nordström – międzynarodowy kurator, były dyrektor działu fotografii George Eastman House, Henriette Hinz – Triennial of Photography Hamburg czy fotograf Rafał Milach.

Spośród nadesłanych zdjęć jury wybierze jednego zwycięzcę i dziewięciu finalistów. Zwycięzca otrzyma nagrodę 10.000 zł. Zdjęcia finalistów i zwycięzcy będzie można zobaczyć podczas 14. edycji Fotofestiwalu, na przełomie maja i czerwca 2015 roku. Zaproszenie skierowane jest do fotografów indywidualnych. Formuła konkursu jest otwarta i nie zakłada ograniczeń tematycznych, wiekowych ani geograficznych.

FOTOFESTIWAL – Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi – spotkania, wystawy w całym mieście, dyskusje o fotografii, wyjątkowi ludzi, niezwykłe industrialne przestrzenie. FOTOFESTIWAL to miejsce spotkań dla wszystkich, dla których fotografia jest sposobem na życie.

grand-prix-fotofestiwal-2015

Nagrody:

  • 10.000 zł – Nagroda Główna,
  • wystawa finalistów podczas Fotofestiwalu w Łodzi (ok. 20.000 widzów),
  • pokazy slajdów finalistów podczas międzynarodowych festiwali fotografii,
  • autorzy 50 najlepszych projektów nadesłanych na konkurs zostaną zaproszeni do bezpłatnego udziału w Przeglądzie Portfolio Fotofestiwalu 2015.

grand-prix-fotofestiwal-2015-

Jury:
Alison Nordström – międzynarodowy kurator, były dyrektor działu fotografii George Eastman House, USA
Henriette Hinz – Triennial of Photography Hamburg, Niemcy
Peggy Sue Amison – dyrektor artystyczna Sirius Arts Center w Cobh, Irlandia
Krzysztof Candrowicz – dyrektor FOTOFESTIWALU Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi, Polska
Alessandra Copadacqua – Studio Maragoni we Florencji, Włochy
Anna-Kaisa Rastenberger – Fińskie Muzeum Fotografii, Finlandia
Bill Kouwenhoven – niezależny krytyk fotografii, kurator, Wielka Brytania
Erik Vroons – redaktor magazynu GUP, Holandia
Adam Mazur – kurator, redaktor naczelny magazynu SZUM, Polska
Rafał Milach – fotograf, współzałożyciel kolektywu Sputnik, Polska
Marta Szymańska – Fundacja Archeologii Fotografii, Polska
Jakub Śwircz – kurator i wykładowca, Polska

David-Favrod-zwycięzca-Grand-Prix-Fotofestiwal 2014-Lukasz-Szelag

Do nadsyłania zdjęć organizatorzy zapraszają wszystkich fotografów. Program Grand Prix nie zakłada żadnych ograniczeń dotyczących tematu, techniki wykonania zdjęć lub ich ilości. Proszą jednak o nieprzysyłanie pojedynczych zdjęć. Więcej informacji TUTAJ

Zgłoszenie należy przesyłać:
e-mailem na adres: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Zgłoszenie powinno zawierać:

  • wypełniony formularz wraz z opisem projektu
  • wszystkie prace wchodzących w skład projektu,
  • potwierdzenie opłaty (wydruk, skan).
  • warunkiem uczestnictwa jest wniesienie opłaty rejestracyjnej w wysokości 100 zł (lub 35$ lub 25€).

Prace można składać do 1 grudnia 2014 roku
Fundacja Edukacji Wizualnej
ul. Tymienieckiego 3
90-365 Łódź

 

 

Dodaj do:

Deli.cio.us    Digg    reddit    Facebook    Wykop    Gwar
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

( 0 Votes )
 
Spacerkiem przez fotografię. Warsztaty z Arturem Rychlickim w Domu Kultury w Rybniku-Chwałowicach
sobota, 11 października 2014 16:24    Drukuj Email

Spotkania poprowadzi Artur Rychlicki - fotograf, pedagog, filozof, twórca autorskich warsztatów fotografii. 

Warsztaty są skierowane do osób, które już doświadczają fotografowania i chciałyby poszerzyć swój język estetycznego i artystycznego wyrazu i zbliżyć się tym samym do umierającego powoli human­izmu.
Będą to próby nauki szerokiego rozumienia fotografii, czyli jak filozofować przy pomocy aparatu fotograficznego. To sposób myślenia o nas samych i otaczającym nas świecie jest niezwykle ważny w fotografii. Najważniejsze jest to, co kryje się za zdjęciem a nie jego “płaska” powierzchnia.

O co w tym wszystkim chodzi? Na te i inne pytania poparte wizualizacją i bogatą ikonografią, padną odpowiedzi na warsztatach w DK Chwałowice. Bo będą to zajęcia na temat znaczenia wrażeń zmysłowych w fotografii, często z naciskiem na uczucia.

Cena warsztatu - to jedyne 20 zł. Ilość miejsc ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń!

Szczegółowych informacji udziela Krzysztof Łapka, przyjmujący zgłoszenia udziału:
telefon 513 064 196, Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. .

Artur Rychlicki jest krakowskim fotografem, studiował filozofię, swoje prace wystawiał w Polsce, Wielkiej Brytanii, Danii, prowadził tam również warsztaty fotograficzne. Współpracował w projektach artystycznych m. in. z Richardem Demarco oraz Andrea Cusumano. Specjalizuje się w fotografii analogowej (techniki srebrowe) oraz technikach szlachetnych (m. in. guma chromianowa). Na zajęciach warsztatowych prowadzi również wykłady z historii fotografii, sztuki oraz z zagadnień związanych z estetyką. Od dziecka związany ze sztuką i osobą Tadeusza Kantora (jest synem aktorów od lat współpracujących i związanych z teatrem "Cricot 2"). Autor znaczących wystaw m. in. wystawy pt. „Podróżni”, która stanowi ogólną refleksję na temat drogi każdego człowieka, poszukiwania i spotykania innych osób.

dkch-ar-warsztat

Dom Kultury w Rybniku-Chwałowicach, ul. 1 Maja 91B, Rybnik 
Spotkanie I: Artur Rychlicki "Sztuka fotografii - wewnętrzny obraz fotografa" 
Sobota 11 października 2014 - początek o godz. 10.00

 

Uwaga! ruszyła 14 edycja Warsztatów Fotograficznych w Katowicach.
Zupełnie inne warsztaty, czyli jak filozofować przy pomocy aparatu fotograficznego. 

warsztaty fotograficzne

Informacje: 501 865 008 lub 601 928 339, Katowice ul. Drzymały 9/6

 

 

Dodaj do:

Deli.cio.us    Digg    reddit    Facebook    Wykop    Gwar
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

( 0 Votes )
 
Henryk Kuś "Fotografia - medium nie w pełni elastyczne" w Pile
sobota, 11 października 2014 16:06    Drukuj Email

Muzeum S. Staszica w Pile zaprasza w sobotę 18 października o godz. 11:00 na spotkanie z Henrykiem Kusiem ,,Fotografia - medium nie w pełni elastyczne". 

W dniach 13-31 października 2014 roku na terenie Wielkopolski odbywa się II Wielkopolski Festiwal Fotografii im. Ireneusza Zjeżdżałki. Festiwal zorganizowany przez Wojewódzką Bibliotekę Publiczną i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu jest prezentacją ambitnej fotografii oraz promocją wielkopolskich twórców. Do udziału w imprezie akces partnerstwa zgłosiło szereg instytucji i organizacji pozarządowych z 40 wielkopolskich miast, które na swoim terenie organizują wystawy, spotkania i warsztaty fotograficzne. Festiwal to łącznie ok. 60 imprez. Istotnym elementem Festiwalu jest 16 wystaw fotografii zaprezentowanych w galeriach Poznania. To najbardziej wartościowe projekty fotograficzne, jakie obecnie realizowane są przez wielkopolskich fotografów. Przedstawieni zostaną także artyści o wielkopolskim rodowodzie, obecnie żyjący i pracujący poza granicami kraju. Informacje o tych działaniach WBPiCAK opracowała w formie obszernego, festiwalowego katalogu, który stanowi swoistą inwentaryzację stanu fotografii w Wielkopolsce […] Władysław Nielipiński

Henryk Kuś – dr nauk humanistycznych (Wydział Filozofii KUL JP II na podstawie pracy „Wizja człowieka i kultury w teorii sztuki Josepha Kosutha”), członek Związku Polskich Artystów Fotografików.
Od 1980 zajmuje się krytyką i teorią sztuki. Stypendysta Ministra Kultury i Sztuki w 2002. W 2008 otrzymał grant prowincji Gelderland (Holandia) na realizację wystawy „Młode Pokolenie” (wystawa w Lublinie i Arnhem). W 2013 stypendysta Marszałka Województwa Lubelskiego (wystawa „Simple Passed” – pracownia fotografii Teatru NN w Lublinie). Ostatnio prezentował swoje prace na wystawie „Foto-obiekt” eksponowanej w galeriach: „Propaganda” w Warszawie, 2013; CSW „Elektrownia” w Radomiu, 2013/2014; „Imaginarium” w Łodzi, 2014; BWA w Kielcach, 2014.

„ […] W dokonaniach wielu współczesnych twórców fotografii ucieka prawie wszystko; kształt przedstawień, ostrość, kompozycja. Jest to jakby przypadkowa całkowicie bezcelowość, a jej wynik – obraz – sytuuje się gdzieś pomiędzy intencją jego uzyskania, a satysfakcją z potwierdzenia własnego istnienia poprzez fakt jego pozyskania. Czy jest zatem jedynie zachowaniem ludycznym?
Z całą pewnością nie. Jest tak jak w każdej innej epoce z eksterioryzacją ludzkiej wrażliwości. Narzędziem do jej ujawnienia, jej możliwości, a i dobór środków wypowiedzi wskazuje na stan emocjonalności obecnego pokolenia twórców. Jest to po prostu prawda tego pokolenia uwidoczniona w dziele. Pytanie, czy jest to cała prawda, czy tylko jej część, jest już pytaniem o całkiem innej treści. Brak i nieuznawanie jakichkolwiek kryteriów, które mogłyby stanowić podstawę do oceny tego, co jest sztuką, a tym co już nią nie jest, powoduje również sytuację, którą możemy nazwać „spontanicznym wyznaniem artystycznej wiary”. Wyznaniem, które należy uznać, nad którym należy się pochylić, ale w które nie do końca trzeba wierzyć. Często w naszym środowisku słyszy się, że te czy inne prace są nie na poziomie – zawsze wtedy jawi mi się w głowie wątpliwość, a niby co go ma wyznaczać? Oczywiście jedynie arbitralne preferencje ustanawiającego, oparte najczęściej o absolutyzm władzy sądzenia. Orzekanie, co jest dobre, a co złe, co właściwe, a co nie jest właściwe, co jest, a co nie jest na poziomie, musi mieć zawsze jakieś kryterium rozsądzające, a żywa tkanka kultury nie jest zamkniętym systemem dedukcyjnym, aby mogła je łatwo dostarczyć […]. Rozsądek, jak na początku swojej „Rozprawy o metodzie” mówi Kartezjusz, to rzecz między ludźmi najlepiej rozdzielona, bo każdy uważa, że ma go w wystarczającej ilości, to stosując go do współczesnej aktywności twórczej, można by dojść do wniosku, iż niektórym jest go brak. Faktem jest jednak, że wobec niemożności uzgodnienia kryterium bądź zespołu takich kryteriów, które uznawałyby, iż to jest, a to nie jest dziełem sztuki, należy pozostać, jak się wydaje na najbardziej wygodnym i komfortowym stanowisku, i uznać, że są to zasadniczo rzeczy nierozstrzygalne […]. Tożsamość twórcy jest prawie w pełni tożsama z tym, co jest możliwe do uzyskania na drodze fotograficznego zapisu obrazu. Problem ten stawia pytanie o tożsamość samej fotografii. Nie jest to już problem pretensji fotografii jako medium odnoszącego się do zapisu realnego świata, ten bowiem został rozstrzygnięty na gruncie studiów semiotycznych nad obrazem. Fotografia nieodmiennie jako wytwór wskazuje na siebie samą, a zatem jedynie reprezentuje to, co jest na niej przedstawione. Pytanie tyczy się jakby esencjonalności fotografii; można by je sformułować, ile jest jeszcze fotografii we współczesnej fotografii? […] Parametry tyczące się światła, a nie sposobu jego zapisu, decydują według Wojneckiego o realności medium. Wnoszę, że z tym poglądem trudno się nie zgodzić, inaczej wszyscy ogarnięci szlachetną pasją fotografowania mogą być skazani na oddalenie się od tych pierwotnych definicji płynących z etymologicznego rozumienia tego, czym w swej istocie jest fotografia – zapisem światłem […] ”.

Henryk Kuś, Fotografia – medium nie w pełni elastyczne, fragmenty.

Galeria Muzeum S. Staszica, ul. Browarna 18, Piła 
Spotkanie w ramach II Wielkopolskiego Festiwalu Fotografii im. I. Zjeżdżałki 
w sobotę 18 października o godz. 11:00 
Kurator Galerii: Wojciech Beszterda

 

pila-henryk-kus

 



 

Dodaj do:

Deli.cio.us    Digg    reddit    Facebook    Wykop    Gwar
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

( 0 Votes )
 
„Wszyscy jesteśmy fotografami“ - druga edycja cyklu spotkań skierowanego do miłośników fotografii
piątek, 10 października 2014 17:42    Drukuj Email

Od 15 października 2014 r. rozpocznie się druga edycja cyklu ,,Wszyscy jesteśmy fotografami'', która jest wyjątkowa pod każdym względem. Po pierwsze tematyka spotkań krąży wokół pojęcia IDENTYFIKACJA.  Hasło to jest także motywem przewodnim festiwalu Warsaw Photo Days, organizowanego przez Okręg Warszawski ZPAF, w ramach którego odbędą się dwa spotkania. Po drugie jesienno-zimowa edycja Wszyscy jesteśmy fotografami skupia sześć niezwykle interesujących i głośnych nazwisk ze świata fotografii. To wybitni teoretycy i praktycy, którzy opowiedzą, m.in. o portrecie w fotografii, podróżach w czasie, przestrzeni i emocjach, definicyjnych pułapkach, roli ciała w fotografii, osobistych projektach fotograficznych, czy wreszcie o fotodziennikach. Niezmienne pozostaje jedno. Czekamy na wszystkich miłośników fotografii i inspirujące dyskusje.

Zaczynamy już 15 października w warszawskim barze Studio!

W ramach ,,Wszyscy jesteśmy fotografami'' vol. 2 zaplanowano sześć spotkań w środowe wieczory.

PROGRAM:

1. ,,Fotograf w podróży, czyli w poszukiwaniu siebie i innych”. Prowadzenie: Andrzej Zygmuntowicz
- 15 października, godz. 17:30

2. ,,Kogo widzimy, czyli portret w fotografii”. Prowadzenie: Kuba Dąbrowski
- 29 października, godz. 20:30 – spotkanie odbędzie się w ramach festiwalu Warsaw Photo Days

3. Dzienniki fotograficzne, czyli po co utrwalać codzienność“. Prowadzenie: Anna Beata Bohdziewicz
- 5 listopada, godz. 18:00

4. ,,O życiu, czyli osobiste projekty fotograficzne”. Prowadzenie: Mikołaj Grynberg
- 12 listopada, godz. 18:00 - spotkanie odbędzie się w ramach festiwalu Warsaw Photo Days

5. ,,Porządek w świecie fotografii, czyli czy potrzebujemy definicji”. Prowadzenie: Igor Omulecki
- 26 listopada, godz. 18:00

6. ,,Ubrane w sztukę, czyli o roli ciała w fotografii”. Prowadzenie: Karol Radziszewski
- 3 grudnia, godz. 18:00

,,Wszyscy jesteśmy fotografami'' – to cykl spotkań skierowany do miłośników fotografii.
Został pomyślany jako przyjazny przewodnik po świecie współczesnego obrazu fotograficznego opracowany przez artystów, kuratorów, dziennikarzy, animatorów kultury, historyków sztuki.
Dzięki nim dowiecie się, m.in. jak świadomie czytać zdjęcia, czym się różni fotografia od fotki, fotoreportaż od dokumentu, dobry portret od złego, jak można znaleźć siebie dzięki sztuce i czy dobrą fotografię można zrobić każdym aparatem. Cykl jest zachętą do uważnego i krytycznego przyjrzenia się fotografii. Każde spotkanie podsumowuje dyskusja z udziałem publiczności. 

W pierwszej edycji Wszyscy jesteśmy fotografami, która odbyła się wiosną 2014 roku, spotkania poprowadzili wybitni specjaliści, praktycy i teoretycy zajmujący się fotografią: Karolina Breguła, Paweł Szypulski, Bownik, Agnieszka Pajączkowska, Katarzyna Sagatowska, Joanna Kinowska.

Spotkania zgromadziły w sumie ponad 1000 uczestników, a wydarzenie było pozytywnie komentowane w mediach tradycyjnych i społecznościowych.

Druga edycja spotkań „Wszyscy jesteśmy fotografami“ w Warszawie
barStudio w Teatrze Studio, Pałac Kultury i Nauki, Plac Defilad 1, Warszawa 
Autorki cyklu: Monika Szewczyk-Wittek i Katarzyna Sagatowska 
Partnerzy: Warsaw Photo Days, Dom Spotkań z Historią, Fundacja Napo 
Pierwsze z cyklu sześciu spotkań w środę 15 października o godz. 17:30

 

wszyscy-jestesmy-fotografami

 

 

 

Dodaj do:

Deli.cio.us    Digg    reddit    Facebook    Wykop    Gwar
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

( 0 Votes )
 
Spotkania z fotografią uliczną. Tomek Sikora - ,,Moje miasto''
sobota, 27 września 2014 16:21    Drukuj Email

Fujifilm zaprasza na bezpłatne spotkania z fotografią uliczną i Tomkiem Sikorą w cyklu „Moje miasto”. est to cykl wydarzeń poświęconych fotografii ulicznej. Spotkania odbędą się w czterech miastach Polski - w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu i Katowicach. W każdym mieście zostanie przeprowadzony konkurs z nagrodą w postaci aparatu X30. Dodatkowo serwisanci Autoryzowanego Serwisu Fujifilm zrobią bezpłatny przegląd aparatów Fujifilm dostarczonych przez uczestników.

  • 9 października, g. 16 - Warszawa
  • 10 października, g. 16 - Wrocław
  • 14 października, g. 16 - Poznań
  • 16 października, g. 16 - Katowice

-Moje miasto-Tomek-Sikora

Celem wydarzeń jest zapoznanie uczestników z tajnikami fotografii ulicznej uprawianej przez Tomka Sikorę. Zaprezentowane przez niego zdjęcia wykonane aparatem Fujifilm X30 mają inspirować i udowadniać, jak wiarygodnie można odwzorować świat aparatem o niewielkich rozmiarach.
Uczestnicy spotkań będą mieli okazję porozmawiać z Tomkiem Sikorą, poznać opinię na temat wykonanych podczas spotkania zdjęć oraz przetestować aparaty Fujifilm X, m.in. model X30 czy X-T1.
Udział w wydarzeniach „Moje miasto” jest bezpłatny, obowiązują zapisy. Uczestnicy proszeni są o przesłanie dwóch zdjęć swojego autorstwa (ulica i portret). Formularz zgłoszeniowy znajduje się na stronie mojemiasto.fujifilm.pl

O Tomku Sikorze:
Fotograf, autor kilkudziesięciu wystaw indywidualnych na całym świecie oraz 55 wydawnictw autorskich. Był wielokrotnie nagradzany za kreatywność w fotografii. Dwukrotnie wybrany fotografem reklamowym roku w Australii, gdzie mieszkał przez wiele lat.
Autor międzynarodowych kampanii reklamowej dla hoteli Sheraton i Intercontinental, Singapore Airlines, Reebok. W 2002 wraz z Andrzejem Świetlikiem powołał do życia Galerię Bezdomną promującą fotografię niezależną. W 2009 roku nakładem wydawnictwa ZNAK ukazał się album „Tomek Sikora światłoczuły” zawierający kilkaset zdjęć oraz wiele anegdot. Jego ostatnim albumem jest zbiór zdjęć wykonanych w Stambule „Out of contekst”.

 

 

Dodaj do:

Deli.cio.us    Digg    reddit    Facebook    Wykop    Gwar
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

( 0 Votes )
 
Wręczono trofea TIPA Awards 2014 podczas Targów Photokina w Kolonii
czwartek, 18 września 2014 00:23    Drukuj Email

Podczas tegorocznych Targów Photokina 2014 odbywających się w Kolonii w Niemczech wręczono trofea  TIPA Awards 2014 przedstawicielom zwycięskich firm produkujących produkty fotograficzne i służące obrazowaniu. Nagrody zostały przyznane w kwietniu 2014 r. podczas Walnego Zgromadzenia członków TIPA (Technical Image Press Association)  w Vancouver w Kanadzie dla najlepszych produków fotograficznych i służących obrazowaniu.

 

Photokina-TIPA-2014

 

Photokina-TIPA-2014 1

 

Photokina-TIPA-2014 2

 

logo-tipa-aside-200

 

 

Oto lista nagrodzonych produktów przez Technical Image Press Association:

  • Najlepsza aplikacja mobilna: Photosmith 3
  • Najlepsza innowacja w obrazowaniu: Canon Dual Pixel CMOS AF
  • Najlepszy profesjonalny obiektyw do lustrzanek: Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x
  • Najlepsza zaawansowana lustrzanka: Canon EOS 70D
  • Najlepszy kompakt klasy "ekspert": Canon PowerShot G1 X Mark II
  • Najlepszy obiektyw stałoogniskowy do bezlusterkowców: seria ZEISS Touit
  • Najlepsze orprogramowanie: DxO ViewPoint 2
  • Najlepszy bezlusterkowiec klasy "ekspert": Fujifilm X-T1
  • Najlepszy obiektyw do bezlusterkowców klasy "ekspert": Fujinon XF10-24mmF4 R OIS
  • Najlepszy papier fotograficzny: Hahnemuhle Photo Silk Baryta 310
  • Najlepszy monitor fotograficzny: LG 21:9 UltraWide 34UM95
  • Najlepszy tetelwizor fotograficzny: LG ULTRA HD TV seria UB980
  • Najlepszy statyw: seria Manfrotto New 190
  • Najlepszy aparat odporny: Nikon 1 AW1
  • Najlepsza lustrzanka klasy "entry-level": Nikon D3300
  • Najlepsza lustrzanka profesjonalna: Nikon D4S
  • Najlepszy aparat klasy "premium": Nikon Df
  • Najlepszy przenośny system oświetleniowy: Nissin i40
  • Najlepszy obiektyw do bezlusterkowców klasy "entry-level": Olympus M.ZUIKO Digital ED 14-42mm F3.5-5.6 EZ
  • Najlepszy bezlusterkowiec klasy "entry-level": Olympus OM-D E-M10
  • Najlepsza hybryda foto-wideo: Panasonic Lumix DMC-GH4
  • Najlepszy kompakt superzoom: Panasonic Lumix DMC-TZ60
  • Najlepszy aparat średnioformatowy: Phase One IQ250
  • Najlepszy profesjonalny system oświetleniowy: Profoto B1 Off-Camera Flash
  • Najlepsza lustrzanka klasy "ekspert": Pentax K-3
  • Najlepszy zaawansowany bezlusterkowiec: Samsung NX30
  • Najlepszy "przyjazny" kompakt: Samsung WB50F
  • Najlepsze akcesorium: SanDisk Connect Wireless Flash Drive
  • Najlepszy nośnik pamięci: SanDisk Extreme PRO SDHC/SDXC UHS-II Memory Card
  • Najlepszy projektor fotograficzny: Epson EH-TW7200
  • Najlepsza drukarka fotograficzna: Epson Expression Photo XP-950
  • Najlepszy obiektyw do lustrzanek klasy "entry-level": Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC MACRO OS HSM
  • Najlepszy projekt: Sigma dp Quattro
  • Najlepsza usługa fotograficzna: zmiana bagnetu Sigma
  • Najlepsza kamerka sportowa: Sony Action Cam HDR-AS100V
  • Najlepszy bezlusterkowiec profesjonalny: Sony Alpha 7R
  • Najlepsza kamera: Sony FDR-AX100
  • Najlepsza mobilne urządzenie rejestrujące: Sony QX series
  • Najlepszy obiektyw do lustrzanki klasy "ekspert": Tamron SP 150-600mm f/5-6.3 Di VC USD
  • Najlepsza torba fotograficzna: seria Thule Perspektiv

 

 

Dodaj do:

Deli.cio.us    Digg    reddit    Facebook    Wykop    Gwar
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

( 0 Votes )
 
EISA 2014-2015. Nagrodzone produkty fotograficzne
sobota, 16 sierpnia 2014 11:45    Drukuj Email

eisa

EISA - European Imaging and Sound Association - przyznało nagrody dla producentów, którzy w minionym roku wprowadzili na europejski rynek najciekawsze produkty w kilkudziesięciu kategoriach, w tym także z branży fotograficznej.

Nagrodzone produkty fotograficzne  EISA 2014-2015:

European Consumer DSLR Camera - Canon EOS 1200D
European Lifestyle Camcorder - Canon LEGRIA mini X
European Advanced Compact System Camera - Fujifilm X-T1
European Compact System Lens - Fujinon XF 56 mm f/1.2 R
European Photo Accessory - Manfrotto MT055CXPro4
European Professional DSLR Camera - Nikon D4s
European Compact System Zoom Lens - Olympus M.Zuiko Digital ED 12-40 mm f/2.8
European Consumer Compact System Camera - Olympus OM-D E-M10
European Advanced Compact Camera - Panasonic Lumix DMC-FZ1000
European Photo & Video Camera - Panasonic Lumix DMC-GH4
European Travel Compact Camera - Panasonic Lumix DMC-TZ60
European Advanced DSLR Camera - Pentax K-3
European Smartphone Camera - Samsung Galaxy K Zoom
European Connected Camera - Samsung NX30
European DSLR Lens - Sigma 50 mm f/1.4 DG HSM Art Lens Review
European Professional Compact System Camera - Sony Alpha 7R
European Compact Camera - Sony Cyber-Shot RX100 III
European DSLR Zoom Lens - Tamron 16-300 mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD
European DSLR Telephoto Zoom Lens - Tamron SP 150-600 mm f/5-6.3 VC USD



Dodaj do:

Deli.cio.us    Digg    reddit    Facebook    Wykop    Gwar
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

( 0 Votes )
 
Jakub Michał Doliński. Prawo autorskie a fotografia
niedziela, 10 sierpnia 2014 13:32    Drukuj Email

Prawne aspekty autorstwa zdjęć

Utwór fotograficzny uważany jest za oryginalny, jeżeli odzwierciedla osobowość autora, bez względu na wartość czy cel powstania fotografii. Sąd Najwyższy podkreślił, że za twórczość w fotografowaniu uznaje się „moment fotografowania, punktu widzenia, kadrowania, oświetlenia, ustalenia głębi ostrości i perspektywy, zastosowania efektów specjalnych oraz zabiegi zmierzające do nadania fotografii określonego charakteru, elementy te bowiem nadają fotografii indywidualne piętno, konieczne do uznania istnienia utworu w rozumieniu prawa autorskiego”. Choć sam wybór dokonywany przez fotografa podczas robienia zdjęcia stanowi już podstawowy element twórczy dzieła fotograficznego, to zdjęcia wykonane przypadkowo, a także w sposób nieudany również mogą stanowić chroniony utwór w rozumieniu prawa autorskiego. Przedmiotem prawa autorskiego jest fotografia niezależnie od tego, czy zdjęcie wykonał członek Stowarzyszenia Fotografików Polskich czy też szary amator.

Interesującą odsłoną problematyki fotografii na tle prawa autorskiego są spory o rzeczywiste autorstwo zdjęcia. Często spotykanym przykładem jest powoływanie się przez jedną ze stron na fakt naciśnięcia spustu w aparacie, co w praktyce nie zawsze przesądza o jej faktycznym ojcostwie do powstałej w ten sposób fotografii. Zwracając się z prośbą do przypadkowej osoby o zrobienie zdjęcia uprzednio przygotowanym aparatem o odpowiednio dobranych wcześniej ustawieniach, instruując dokładnie, jak mamy zostać uchwyceni, na jakim tle itp., nie tracimy statusu autora zdjęcia. Samo naciśnięcie spustu nie świadczy bowiem w takich sytuacjach o przejawie twórczości, lecz jest jedynie mechanicznym wykonaniem poleconej czynności. Granica ta jest jednakże cienka. Sąd Apelacyjny w Poznaniu w jednym z orzeczeń przyznał prawo do autorstwa powodowi wykonującemu zdjęcia miejsc wskazanych co prawda przez stronę pozwaną stosownie do jej wskazówek, jednakże nie były to szczegółowe instrukcje wyłączające wkład twórczy powoda, gdyż w jego gestii pozostawał dobór ujęć.

dolinski 4

Współautorstwo fotografii to rzadkie przypadki, lecz występujące i również uwzględniane przez prawo autorskie. Jeżeli wykonane zdjęcie powstało na podstawie przygotowanego przez inną osobę niż fotograf scenariusza zdjęcia (na przykład fotografii użytkowej, czyli stosownego rysunku czy layoutu do reklamy), to należy rozważyć kwestię współautorstwa zdjęcia jako dzieła, gdyż sam scenariusz stanowi istotny element twórczy fotografii. Współtwórcom przysługuje wspólne prawo autorskie do utworu i chociaż domniemywa się, że wielkości udziałów do dzieła są równe, każdy ze współtwórców może żądać określenia wielkości udziałów przez sąd, który uwzględni przy ocenie wkład pracy twórczej. Współtwórcą fotografii może być zatem w pewnych okolicznościach stylista czy pracownik kreatywny, jednakże doktryna prawnicza toczy spory w tej kwestii. W przypadku obróbek cyfrowych fotografii stosownymi programami komputerowymi przez osobę inną niż autor zdjęcia, dochodzi do powstania dzieła zależnego. Jeżeli nie są to standardowe, kosmetyczne zmiany jakościowe, lecz znaczne ingerencje w fotografię poprawiające jej wygląd w sposób istotny lub diametralnie zmieniający całość, twórca takich przekształceń staje się autorem powstałego w ten sposób utworu zależnego. Dzieło takie jest także przedmiotem prawa autorskiego, aczkolwiek bez uszczerbku dla praw utworu pierwotnego. Rozporządzanie i korzystanie z takiego utworu zależnego zależy od uprzedniego zezwolenia autora fotografii pierwotnej, którego jako takiego należy wymienić przy dalszych rozpowszechnianiu przekształconego dzieła.


Fotografie nieobjęte ochroną prawno-autorską

Zdaniem doktryny prawniczej, zdjęcia legitymacyjne i reprodukcje nie stanowią utworów w rozumieniu prawa autorskiego. Ta teza wydaje się być słuszną, zważywszy, że sposób ich wykonania i przedstawienia fotografowanej osoby reguluje wyraźnie na przykład rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wzoru dowodu osobistego. Niejednokrotnie zarzuca się takim zdjęciom brak czynnika oryginalności i niepowtarzalności będących niezbędnymi przesłankami do uznania fotografii za utwór w rozumieniu prawa autorskiego. Podobnie prezentuje się kwestia zdjęć dokumentacyjnych, bazujących na odzwierciedleniu istniejącego obrazu. W opinii Ministerstwa Kultury i Sztuki, jeżeli przedmiotem zamówienia zdjęcia jest fotografia dokumentacyjna, to jej twórca nie może wkraczać w sferę twórczości. Zdaniem niektórych prawników nie jest to jednakże norma, na przykład wobec zdjęć dokumentacyjnych charakteryzujących się zaskakującą oryginalnością przedstawianego obrazu dzięki zastosowaniu przez autora skomplikowanych technik (zdjęcia mikroskopowe, fotografie odległych planet itp.).

dolinski 3

Nie zmienia faktu nawet precyzja wykonania i fachowy kunszt autora, niezbędny do przedstawienia malunku na zdjęciu w sposób oddający w pełni piękno fotografowanego obrazu. Sąd Najwyższy zastrzegł, że przy wykonywaniu takiego zdjęcia nie ma miejsca na wyrażanie wizji artystycznych fotografa, lecz należy wykonać je w sposób dokumentacyjnie odtwarzających rzeczywisty stan zbiorów muzealnych. Takie zdjęcia zakładają oddanie rzeczywistych palet kolorów zawartych na płótnie, bez ingerencji w przedstawione dzieło. Podobnie w przypadku plakatów, Sąd Najwyższy orzekł, że zdjęcie je przedstawiające spełnia wyłącznie funkcję rejestracyjną i jako typowa reprodukcja nie korzysta z ochrony prawno-autorskiej. Nie jest to jednakże zasadą, gdyż znane są przypadki uznania za przedmiot prawa autorskiego fotografii unikatowego plakatu propagandowego z okresu wojny. Podobnie należy mieć na względzie, że wykonanie zdjęcia wielobarwnemu malunkowi analogowym aparatem fotograficznym może zostać uznane za utwór w rozumieniu prawa autorskiego, biorąc pod uwagę dokonywany przez fotografa wybór między innymi naświetlenia danych partii obrazu przy jego wywoływaniu. Znacznie łatwiej można wykazać charakter utworu w rozumieniu prawa autorskiego w stosunku do zdjęć przedstawiających dzieła trójwymiarowe, jak rzeźby. Uzasadniając takie stanowisko, powoływać należałoby się między innymi na dobór stosownego kąta ujęcia figury, uwzględnienie światłocieni itp.

Sprzedaż starych fotografii

Warto wspomnieć o niezbywalnym, aczkolwiek dziedzicznym prawie twórcy do procentowych udziałów w dochodach związanych z zawodową odsprzedażą oryginalnych egzemplarzy fotografii przez osoby trzecie – właścicieli zdjęć. Cena sprzedaży nie może być wówczas niższa niż równowartość 100 euro, zaś samą wysokość procentową określa szczegółowo treść art. 19 prawa autorskiego (na przykład 5% części ceny sprzedaży, jeżeli jest ona zawarta w przedziale do równowartości 50 000 euro czy 0,25%, jeżeli przekracza sumę 500 000 euro). Chodzi o egzemplarze wykonane osobiście przez twórcę, jak również kopie oryginałów, jeżeli zostały wywołane w ograniczonej ilości przez tegoż autora lub pod jego nadzorem i podpisane. W przypadku takiej odsprzedaży nie istnieje obowiązek pośredniczenia organizacji zbiorowego zarządu prawami autorskimi, jednakże podstawą roszczeniową u uprawnionego z tytułu prawa do wynagrodzenia jest „zawodowa odsprzedaż”, a zatem dokonywana za pośrednictwem profesjonalnego kupca, licytacji itp.

Fotografia a prawo do wizerunku

Kwestię tę reguluje zarówno prawo autorskie, jak również przepisy kodeksu cywilnego. Wymagane jest zezwolenie osoby, której wizerunek został utrwalony, przy czym zgoda powinna być zawarta w formie pisemnej i wyraźnie wskazywać, do jakich celów fotografia została zrobiona oraz gdzie miałaby się ukazać. W razie sporu na drodze sądowej to osoba rozpowszechniająca wizerunek będzie musiała udowodnić, że nie wykroczyła poza zakres uzyskanego zezwolenia. Należy także pamiętać, że w przypadku rozpowszechniania wizerunku osób małoletnich i osób pozbawionych zdolności do czynności prawnych (najczęściej będą to osoby ze stwierdzonymi zaburzeniami psychicznymi) wymagana jest zgoda ich przedstawiciela ustawowego.

dolinski 1

Natomiast w przypadku braku wyraźnych zastrzeżeń modela, jeżeli otrzymał on umówione honorarium za pozowanie, zezwolenie takie nie jest wymagane. Podobnie nieobligatoryjny charakter zgody ustawodawca przewidział w stosunku do osób powszechnie znanych, o ile fotograf uwiecznił je w związku z pełnieniem przez nie funkcji publicznych (na przykład politycznych, społecznych, zawodowych), a także wobec osób, które na zdjęciu stanowią jedynie niewyeksponowany fragment całości (na przykład zdjęcie tłumu podczas koncertu). Warto jednakże mieć na uwadze, że nie można skorzystać z tego ustawowego „zwolnienia” od obowiązku uzyskania zgody osoby fotografowanej, jeżeli ta wyraźnie zaznaczyła, iż nie życzy sobie upubliczniania zdjęć. Dobra osobiste osoby publicznej (polityka lub innego celebryty) również będą naruszone, jeżeli fotograf, robiąc jej zdjęcie, przekroczy dopuszczalną granicę, wkraczając w sferę życia prywatnego. Podobnie jak w przypadku naruszenia praw autorskich do danego zdjęcia, tak samo wobec fotografa, który umieścił w swojej ogólnodostępnej galerii prac (w sieci internetowej lub podczas własnej wystawy) zdjęcia naruszające czyjś wizerunek wyciągnięte mogą być konsekwencje prawne, takie jak żądanie zaniechania takiego działania, wystosowania publicznych przeprosin lub zadośćuczynienia. Z roszczeniami po śmierci osoby, której wizerunek został wykorzystany bez zgody lub wbrew jej założeniom, może wystąpić najbliższa rodzina, aczkolwiek nie później niż do dwudziestu lat po śmierci osoby uwiecznionej na zdjęciu.

Plagiat fotograficzny

Coraz częstszym problemem jest zjawisko rozpowszechniania zdjęć między innymi na ogólnodostępnych publicznych stronach internetowych bez zgody autora. Jest to czyn bezprawny, za który przewiduje się karę grzywny, ograniczenia lub pozbawienia wolności do lat dwóch lub więcej, jeżeli pozwany czerpał w związku z tym korzyści majątkowe. Należy zaznaczyć, że samo podanie nazwiska twórcy zdjęcia w przypisie nie upoważnia do jego umieszczania w sieci bez jego wcześniejszej zgody. Polski ustawodawca nie wymaga w tym przypadku od autora zdjęcia dodania jakiejkolwiek adnotacji odnośnie zastrzegania swych praw autorskich, dodawania znaczka „©” itp. Wbrew powszechnej opinii, sam pomysł nie stanowi przedmiotu ochrony prawa autorskiego, a dopiero jego realizacja – sposób wyrażenia. Plagiat polega nie tylko na podpisaniu swoim nazwiskiem cudzej pracy, lecz również na niewynikającym wprost przywłaszczeniu sobie autorstwa, kolokwialnie nazywanym „kradzieżą pomysłu”. Niejednokrotnie fotograf aranżuje całość obrazu, jaki zamierza uwiecznić, na przykład w przypadku upozowanych fotografii portretowych, martwej natury itp. Tak zwany „temat kreowany” fotografii jest również prawnie chroniony. W jednym ze swych wyroków Sąd Okręgowy w Warszawie za naruszające prawa autorskie uznał przygotowanie fotografii przedstawiającej odtworzenie w identyczny sposób motywu kosza z owocami na rowerze. Istotną kwestią przy dochodzeniu ochrony prawno-autorskiej jest wykazanie ich nowatorskości i pomysłowości.Kryterium oceny będzie zatem stanowić poziom oryginalności przygotowań i aranżacji fotografii. Oprócz możliwej odpowiedzialności cywilnej, plagiator naraża się także na karę grzywny, ograniczenia lub pozbawienia wolności do trzech lat.

Jakub Michał Doliński

Autor jest prawnikiem specjalizującym się
w dziedzinie prawa własności intelektualnej.

Dodaj do:

Deli.cio.us    Digg    reddit    Facebook    Wykop    Gwar
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

( 0 Votes )
 


Strona 2 z 13