Miesięcznik Foto należy do opiniotwórczego stowarzyszenia wydawców prasy fotograficznej TIPA (Technical Image Press Association)
TIPA
poniedziałek, 22 października 2018

Aktualności
70. Rocznica Powstania Warszawskiego. Program wydarzeń kulturalnych dla uczczenia Rcznicy
czwartek, 31 lipca 2014 22:07    Drukuj Email

rocznica powstania warszawskiego

Muzeum Powstania Warszawskiego przygotowało bogatą ofertę wydarzeń będących wyrazem hołdu dla uczestników Powstania Warszawskiego.

Z okazji okrągłej rocznicy otworzymy dwie wystawy specjalne. W Alejach Ujazdowskich będzie można obejrzeć efekt projektu fotograficznego jednego z najbardziej cenionych polskich fotografów – Wojtka Wieteski. „POWSTAŃCY 1944/70/2014” to ekspozycja 856 portretów Powstańców Warszawskich.

Drugą wystawę zaprezentujemy w samym Muzeum: „Ślady. Rzecz o pamięci” to zebrane historie pamiątek z okresu okupacji i Powstania oraz ich właścicieli.

Jak co roku wieczór 1 sierpnia 2014 r. będzie okazją do wspólnego śpiewania powstańczych piosenek na Placu Piłsudskiego w ramach akcji muzycznej WARSZAWIACY ŚPIEWAJĄ (nie)ZAKAZANE PIOSENKI. We wspólnym wykonaniu utworów uczestnikom pomogą telebimy, śpiewniki, utworzony specjalnie na tę okazję Chór Warszawiaków, który nadając ton chóralnym śpiewom będzie zachęcał najmniej śmiałych uczestników wydarzenia oraz profesjonalny chór Warszawskiej Opery Kameralnej.

Od 2 do 5 sierpnia 2014 r. Sala pod Liberatorem zmieni się w przestrzeń teatralną. Wystawimy spektakl "Pamiętnik z powstania warszawskiego" w reżyserii, adaptacji i z udziałem Krystyny Jandy. Spektakl z muzyką skomponowaną przez Jerzego Satanowskiego, w interpretacji Jandy i piątki wybitnych wokalistów, to wejście na zaskakującą ścieżkę dźwiękową, „słyszalną” już w „Pamiętniku...” Białoszewskiego.

Sobota 2 sierpnia będzie dniem z fotograficzną grą miejską „Twoja klisza z Powstania”, której tegoroczny temat to „Za wolność waszą i naszą”. Uczestnicy gry będą wykonywać zadania oparte o losy cudzoziemców biorących udział w Powstaniu. Z uwagi na międzynarodowy charakter, tegoroczna edycja będzie przeznaczona również dla obcokrajowców.

9 sierpnia 2014 r. ulicami Warszawy przejedzie Masa Powstańcza - hołd rowerzystów składany Powstańcom. Licząca ponad 30 km trasa wiedzie w tym roku przez Wolę, Żoliborz i Śródmieście. Rowerzyści usłyszą historie o miejscach, gdzie toczyły się walki, ale także o trudach życia cywilów ukrywających się w jeszcze istniejących mieszkaniach, czy w piwnicach zburzonych domów.

Jednym z najważniejszych wydarzeń tegorocznych obchodów rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego będzie otwarcie wystawy „Powstanie Warszawskie 1944” w Berlinie. Uroczystego otwarcia dokonają prezydenci Rzeczpospolitej Polskiej - Bronisław Komorowski i Republiki Federalnej Niemiec - Joachim Gauck.

Wystawa, przygotowana przez Muzeum Powstania Warszawskiego we współpracy z Fundacją Topografia Terroru w Berlinie, pokazana zostanie w szczególnym miejscu. W Topografii Terroru mieściła się bowiem główna siedziba dowództwa SS oraz Gestapo. To miejsce, w którym przesądzono o losach Warszawy i jej mieszkańców, podejmując decyzję o zrównaniu z ziemią stolicy dużego europejskiego państwa i o ludobójstwie jej mieszkańców.

Dodaj do:

Deli.cio.us    Digg    reddit    Facebook    Wykop    Gwar
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

( 0 Votes )
 
Zaproszenie do udziału w konkursie Slideluck Warsaw w ramach Warsaw Photo Days 2014
czwartek, 31 lipca 2014 08:29    Drukuj Email

Związek Polskich Artystów Fotografików (ZPAF) zaprasza wszystkich fotografujących do udziału w konkursie SLIDELUCK WARSAW I w ramach WARSAW PHOTO DAYS 2014 i zaprezentowania swoich prac w nieformalnej atmosferze. Zgłaszanie prac do 4 września 2014 r.

Zgłoś swoje prace i zaprezentuj je na SLIDELUCK WARSAW I
Zachęcamy wszystkich fotografujących - fotoreporterów, fotografów mody, uprawiających fotografię artystyczną, dokumentalną itd. - do zaprezentowania swoich prac w nieformalnej atmosferze SLIDELUCK WARSAW I. Szukamy spójnych, kreatywnych i dających do myślenia zgłoszeń zestawów fotografii na temat IDENTYFIKACJA. 
Temat wiodący całego festiwalu i Slideluck Warsaw I - IDENTYFIKACJA - rozumiany jest szeroko, może być ujmowany w sposób bardzo różnorodny - z perspektywy historycznej, kulturowej, społecznej, psychologicznej czy emocjonalnej. Szukamy także prac poświęconych zagadnieniu tożsamości - indywidualnej, grupowej, narodowej, religijnej, płciowej, zawodowej...

Slideluck Intro – czyli spotkanie wprowadzające do Slideluck mialo miejsce w październiku 2013 roku - w ramach pierwszej edycji festiwalu Warsaw Photo Days. W tym roku Slideluck trafia do Warszawy jako pierwsze tego typu wydarzenie w Europie Wschodniej. Debiut Slideluck Warsaw będzie miał miejsce w sobotę 26 października o godz. 16 w samym sercu stolicy – w Domu Towarowym Bracia Jabłkowscy (była siedziba Traffic Club).

W ramach SLIDELUCK WARSAW I zapraszamy na opatrzony tłem muzycznym publiczny pokaz wybranych w formule konkursowej zestawów fotograficznych lub multimedialnych – wyselekcjonowanych przez kuratorów: Marię Teresę Salvati (Slideluck Europa i Londyn), Grzegorza Kosmalę (doc! photo magazine) oraz Katarzynę Majak (Slideluck Warsaw, Warsaw Photo Days) połączony ze składkowym poczęstunkiem i spotkaniem towarzyskim. Więcej informacji o SLIDELUCK: www.slideluck.com

Nagrody:
1. Spośród wszystkich nadesłanych prac kuratorzy wybiorą 20 finalistów, których prezentacje zostaną pokazane w ramach pierwszej edycji Slideluck Warsaw 26 października 2014 oraz potem na stronie festiwalu i Slideluck.

2. Z ramienia Warsaw Photo Days Katarzyna Majak wybierze artystę, który zostanie nagrodzony wystawą indywidualną w Galerii Obok ZPAF w Warszawie, eksponowaną w ramach festiwalu. Wystawa zostanie wyprodukowana na koszt oragnizatora. Zwycięzca zostanie ogłoszony 20 września na stronie Slideluck Warsaw, otwarcie wystawy nastąpi 25 października 2014.

Nagrodą dodatkową od festiwalu jest zestaw dostępnych numerów archiwalnych Kwartalnika Fotografia. Zwycięzca zostanie ogłoszony w trakcie Slideluck Warsaw I – 26 październia 2014. 

3. Maria Teresa Salvati wybierze artystę, z którym przeprowadzi wywiad zilustrowany portfolio dla GUP Magazine Online. Dodatkowo dwóch artystów otrzyma roczną prenumeratę GUP Magazine.

4. Grzegorz Kosmala (doc! photo magazine, contra doc!) wybierze artystę, którego portfolio zostanie zaprezentowane na łamach „doc! photo magazine” lub „contra doc! ”. 

Artystom wysyłającym zgłoszenie przysługuje 15% zniżka na subskrypcję Viewbook (zainteresowanych prosimy o kontakt ze Slideluck Global Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. w celu uzyskania dalszych informacji).

Zasady przyjmowania zgłoszeń:
Zgłoszenia bedą przyjmowane do północy 4 września 2014 (czas środkowoeuropejski) na stronie www.viewbook.com lub www.submittable.com (dla form multimedialnych). 

Aby wysłać zgłoszenie przez Viewbook, należy zapisać się na darmową wersję testową.
Zgłoszenia przez stronę Submittable. Opłata za zgłoszenie wynosi 20 PLN (lub 7$).


Wymogi dla prezentacji:

  • · Maksymalna długość: 5 minut (mogą być krótsze); 
  • · Rekomendujemy nadesłanie cykli 15-40 fotografii; 
  • · Akceptujemy różne media (fotografia, malarstwo, rzeźba lub instalacja);  
  • · Formy multimedialne są akceptowane - o ile nie są to krótkie filmy.


Szczególowe informacje na temat zgłoszeń są dostępne na stronie: TUTAJ
Ogłoszenie zwycięzców nastąpi 18 września 2014r. na stronie Slideluck Warsaw

Slideluck Warsaw w ramach Warsaw Photo Days 2014 
Debiut Slideluck Warsaw - w sobotę 26 października 2014 o godz. 16:00 

Dom Towarowy Bracia Jabłkowscy (była siedziba Traffic Club), ul. Bracka 25, Warszawa

slideluck-warsaw-call-400l big

 

 

 

 

 

 

Dodaj do:

Deli.cio.us    Digg    reddit    Facebook    Wykop    Gwar
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

( 0 Votes )
 
Fotograficzna gra miejska ,,Twoja klisza z Powstania. Za wolność waszą i naszą''
środa, 30 lipca 2014 09:58    Drukuj Email

kliszawww

„Twoja klisza z Powstania” pierwszy raz została zorganizowana w 2007 roku, kiedy jej scenariusz inspirowany był zdjęciami Eugeniusza Lokajskiego – Powstańca, olimpijczyka i fotografa amatora. W kolejnych edycjach gracze podążali śladami kronik powstańczych, poczty polowej, czy tropem legendarnego „Ziutka"; odnajdywali miejsca związane z Powstaniem uchwycone przez Wiesława Chrzanowskiego – uczestnika i dokumentatora walk na Starówce, poznawali losy powstańczej Woli oraz kobiet związanych z tą dzielnicą. Podczas zeszłorocznej edycji uczestnicy przemierzyli miejsca związane z wydarzeniami sierpnia i września 1944 r., które rozegrały się na Mokotowie. W czasie poprzednich edycji uczestnicy pokonali łącznie trasę ponad 40 km, wykonali około 4500 fotografii i co najważniejsze odkryli niezliczoną ilość nieznanych miejsc dawnej Warszawy, związanych z jej powstańczą przeszłością.

2 sierpnia 2014 roku na ulicach Warszawy rozegra się już ósma edycja fotograficznej gry miejskiej „Twoja klisza z Powstania” – to propozycja dla tych, którzy kochają starą Warszawę, pasjonują się historią, fotografują i mają w sobie zmysł odkrywcy. Co roku scenariusz gry jest inny, jedynie główne założenia akcji pozostają stałe, a co zdarzy się w trakcie gry, zależy już od samych uczestników.

70. rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego stała się pretekstem do podkreślenia międzynarodowego aspektu tego wydarzenia, dlatego scenariusz gry poświęcony został historiom osób narodowości innej niż polska, które w momencie godziny „W” znalazły się na terenie miasta. Ich udział w Powstaniu stał się motywem przewodnim gry, stąd też hasło przewodnie tegorocznej edycji brzmi: „Za wolność waszą i naszą”, które ma przypominać, że w czasie Powstania Warszawskiego po polskiej stronie walczyło wiele osób różnych narodowości.

Tegoroczna edycja „Twojej kliszy z Powstania” rozegra się na warszawskim Czerniakowie. Poza pokonaniem 5-kilometrowej trasy w jak najkrótszym czasie, głównym zadaniem uczestników jest wykonywanie dokumentacji fotograficznej i rejestrowanie wydarzeń napotkanych podczas wykonywania poszczególnych zadań. W konkursie fotograficznym przewidziano cztery obowiązkowe kategorie tj. „zdjęcie reportażowe”, „obiekt w ruchu”, „detal” i „zdjęcie portretowe”, których wykonanie będzie niezbędne w celu dotarcia do wszystkich punktów na.

„Twoja klisza z Powstania” po raz pierwszy przeznaczona będzie także dla uczestników anglojęzycznych, zarówno karta do gry jak i zadania przygotowano tak, aby osoby nie posługujące się na co dzień językiem polskim mogły wziąć udział w grze i wspólnym poznawaniu powstańczych historii rozgrywających się na terenie Czerniakowa w sierpniu 1944 r.
Gra skierowana jest do wszystkich - można grać samemu lub tworzyć zespoły. Wymogiem uczestnictwa w grze jest posiadanie aparatu i w przypadku osób niepełnoletnich zgoda rodzica lub opiekuna.


2 sierpnia, godz. 12.00. Obowiązuje REJESTRACJA 

II tura od 28 lipca do 1 sierpnia

 

 

 

Dodaj do:

Deli.cio.us    Digg    reddit    Facebook    Wykop    Gwar
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

( 0 Votes )
 
ESPN The Body Issue 2014 - nadzy sportowcy w obiektywach fotografów
niedziela, 27 lipca 2014 23:59    Drukuj Email

ESPN Body Issue 2014 to prawdziwy popis zdolności fotografów z całego świata. Posród nazwisk odpowiedzialnych za poszczególne klatki warto wymienić duet Williams + Hirakawa, Richarda Phibbsa, Carlosa Serrao, Paolę Kudacki czy Martina Schoellera. Swoje kadry dostarczyli również Art Streiber, Max Vadukul, Morgan Maassen, Peter Hapak, Dean Treml, Peggy Sirota, Richard Phibbs, Finlay McKay oraz Alexei Hay. 

Wykorzystywano tu całą gamę sprzętu fotograficznego - od Phase One P40+ z obiektywem 50 mm, przez Nikona D4 z szerokokątnym 24 mm, Nikona D800E, aż po Canona EOS-1D X ze szkłem o ogniskowej 35 mm. Na listę aparatów wpisały się również dwie generacje EOS-ów 5D, kolejnych kilka modeli Phase One i standardowa wersja D800.

W tegorocznej edycji The Body Issue 2014 przed obiektywami fotografów rozebrało się 21 sportowców: Venus Williams (tenis), Tomas Berdych (tenis), Omar Gonzalez (piłka nożna), Danyelle Wolf (boks), Travis i Lyn-z Pastrana (motocykle FMX), Bernard Hopkins (boks), Aja Evans (bobsleje), Amy Purdy (snowboard), Michael Phelps (pływanie), Marshawn Lynch (futbol amerykański NFL), Coco Ho (surfing), Jimmy Spithill (żeglarstwo), Prince Fielder (baseball MLB), Angel McCoughtry (koszykówka WNBA), Erge Ibaka (koszykówka NBA), Nigel Sylvester (kolarstwo BMX), Hilary Knight (hokej), Megan Rapinoe (piłka nożna), Imbir Huber (skoki do wody - Cliff Diving), Larry Fitzgerald (futbol amerykański NFL), Jamie Anderson (snowboard).

Amerykańską tenisistkę Venus Williams oraz bobsleistkę Aja Evans sfotografowali Williams i Hirakawa. Pod tą nieco enigmatyczną nazwą kryje się duet fotograficzny i zarazem małżonkowie – Mark Williams i Sara Hirakawa. Ich specjalnością jest fotografia typu fashion i fotografia podróżnicza, lecz nieobce są im też inne formy: portrety, fotografie muzyków a nawet teledyski.

 

Venus williams 1

fot. Williams i Hirakawa

 

Venus Williams

fot. Williams i Hirakawa

 

venus-williams-2 2

 fot. Williams i Hirakawa

 

venus-williams 4

fot. Williams i Hirakawa

Aja Evans

fot. Williams i Hirakawa

 

Amy Purdy

fot. Paola Kudacki

 

amy-purdy-1

fot. Paola Kudacki

 

tomas-berdych-1

fot. Max Vadukul

 

tomas-berdych

fot. Max Vadukul

 

Angel McCoughtry

fot. Art Streiber

 

Angel McCoughtry 1

fot. Art Streiber

 

angel-mccoughtry-2 1

fot. Art Streiber

 

Bernard Hopkins 1

 fot. Peter Hapak

 

bernard-hopkin-1

fot. Peter Hapak

 

Coco Ho

fot. Morgan Maassen

 

Coco Ho 1

fot. Morgan Maassen

 

coco-ho-2

fot. Morgan Maassen

 

Danyelle Wolf

 fot. Peter Hapak

 

danyelle-wolf-1

 fot. Peter Hapak

 

Ginger Huber

fot. Dean Treml

 

ginger-huber-1

fot. Dean Treml

 

Larry Fitzgerald

fot. Richard Phibbs

 larry-fitzgerald-1

fot. Richard Phibbs

 

Hillary Knight

 fot. Martin Schoeller

 

megan-rapinoe-1

fot. Megan Rapinoe 

 

megan-rapinoe

fot. Megan Rapinoe 

 

Jamie Anderson

fot. Peggy Sirota

 jamie-anderson-1

fot. Peggy Sirota

 

jamie-anderson-2

fot. Peggy Sirota

 

Jimmy Spithill

fot. Steven Lippman

 

Serge Ibaka

fot. Carlos Serrao

 

Michael Phelps

fot. Carlos Serrao

 

Nigel Sylvester

fot. Carlos Serrao

 

Omar Rodriguez

fot. Finlay McKay

 

omar-gonzalez

fot. Finlay McKay

 

tomas-berdych

fot. Finlay McKay

 

 

Travis i Lyn-Z Pastrana 1

 fot. Martin Schoeller

 

travis-i-lyn-z-pastrana-1

  fot. Martin Schoeller

 Prince Fielder

 fot. Alexei Hay

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj do:

Deli.cio.us    Digg    reddit    Facebook    Wykop    Gwar
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

( 0 Votes )
 
Modelka Ania Piszczałka w obiektywie Aleksandry Dargiewicz
niedziela, 27 lipca 2014 17:14    Drukuj Email

Fotografowanie mody stało się jej pasją. Tworzy sesje i kampanie wizerunkowe dla firm odzieżowych. Aleksandra Dargiewicz swoim dorobku ma kilkadziesiąt modowych editoriali, projektow, publikacji na portalach krajowych oraz zagranicznych oraz kampanii reklamowych dla polskich projektantów: beModels.pl, getInspiredMAGAZINE, Glacier Magazine, Golden Age Magazine, FASHIONABLY MALE, THESTYLISTO.COM, MODO Magazine. Współpracowała z włoską firmą Fullspot produkujacą torebki marki Obagi. Obecnie wspópracuje z amerykańską firmą Lensbaby, producentem obiektywów do lustrzanek cyfrowych i Bourjois Polska, producentem kosmetyków. Bourjois Polska zaopatruje w kosmetyki wszystkie sesje fotograficzne Aleksandry.

Wspópracowała z modelkami i modelami: Anią Piszczałką i Justyną Pawlicką - uczestniczkami polskiej edycji programu Top Model, tancerzem i zarazem aktorem Gabrielem Piotrowskim oraz piosenkarką Adą Szulc.

Najnowszy projekt Aleksandry Dargiewicz odbył sie przy współpracy Anny Piszczalki. Modelka wystąpiła przed obiektywem w kreacjach od MO.YA Fashion z najnowszej kolekcji ,,What Dreams may Come'', która inspirowana jest filmem pod tym samym tytułem.

Fot: Aleksandra Dargiewicz www.facebook.com/dargiewiczphotography
Model: Ania Piszczałka
Projektant: MO.YA Moda
Włosy: Agnieszka Przeździecka
Make-up: Dorota Lange
Biżuteria: Lubu STYLE
Asysta: Iwona Dzbeńska

aleksandra dargiewicz 6

fot. Aleksandra Dargiewicz

zdjecie205201

fot. Aleksandra Dargiewicz
aleksandra dargiewicz

fot. Aleksandra Dargiewicz

aleksandra dargiewicz 2

fot. Aleksandra Dargiewicz

 

 aleksandra dargiewicz 9

fot. Aleksandra Dargiewicz

 

 

aleksandra dargiewicz 1

fot. Aleksandra Dargiewicz

 

aleksandra dargiewicz 7

fot. Aleksandra Dargiewicz

 

 

aleksandra dargiewicz 3

fot. Aleksandra Dargiewicz

 

aleksandra dargiewicz 4

fot. Aleksandra Dargiewicz

 

aleksandra dargiewicz 8

fot. Aleksandra Dargiewicz

 

aleksandra dargiewicz 11

fot. Aleksandra Dargiewicz

 

aleksandra dargiewicz 10

 fot. Aleksandra Dargiewicz

 

 

 

Dodaj do:

Deli.cio.us    Digg    reddit    Facebook    Wykop    Gwar
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

( 0 Votes )
 
House of Retouching - Długa droga…
środa, 16 lipca 2014 10:55    Drukuj Email

Kiedy w 2006 Tomasz Kozakiewicz i Krzysztof Gadomski zakładali House of Retouching nie mieli pojęcia dokąd zmierzają. Możliwości nauki post-produkcji fotograficznej w Polsce były jeszcze skromniejsze niż obecnie, a było tyle do nauczenia się…

Tworząc filozofię pracy, o którą później oparli cały system zastanawiali się, jak w cyfrowym środowisku oddać piękno tradycyjnego procesu wołania zdjęć. Naturalny wygląd fotografii, koncepcje systemu strefowego, dbałość o szczegóły, czy szacunek dla każdego piksla informacji oryginalnej fotografii to różne punkty, które przeplatają się przez podwaliny ich systemu.

W pierwszym roku działalności głównie zajmowali się obróbką krajobrazów niemniej już na tym etapie tworzyli swoje know-how. Metody pracy które z czasem miały przekształcić się w całościową metodologię pracy nad fotografią oraz swój specyficzny workflow.

Od owego czasu nieustannie kształcili się i doskonalili swój warsztat, tworzyli autorską metodologię pracy. Wysiłek nie poszedł na marne. Obecnie większość ich publikacji pojawia się na łamach takich czasopism, jak Vogue, Harpers Bazaar czy Vanity Fair. Pracowali nad zdjęciami dla wytwórni Disney oraz Paramount. Sławę przyniosła im jednak post-produkcja sesji zdjęciowej brytyjskiej rodziny królewskiej z okazji chrzcin księcia Jerzego wykonana przez fotografa Jasona Bella.

Pod koniec 2013 roku Krzysztof i Tomasz postanowili szerzyć tajniki swojego warsztatu. Dziś dzielą się swym doświadczeniem, wiedzą oraz know-how na kameralnych warsztatach w swojej pracowni nazwanych PROFI POST PHOTO. Uczestnicy twierdzą, że naprawdę warto. Oni sami uważają, iż efekty same mówią za siebie i nakłaniają do adoptowania ich metod do swojej pracy.

Jednocześnie należy podkreślić, iż metodologię i workflow House of Retouching można w prosty sposób modyfikować i adaptować do własnych potrzeb, zarówno w wypadku pojedynczych osób, jak i większych zespołów.

Warsztaty to wciąż jedynie wycinek ich działalności. Po latach intensywnej pracy wyrobili sobie markę, dzięki której obecnie mają okazję pracować z wybitnymi fotografami.

 

Helena-Bonham-Carter-by-Jason-Bell-white

fot. Jason Bell/ Helena Bonham Carter for Paramount

 

Emily-Blunt-cover-white

fot. Jason Bell/ Emily Blunt for Harpers Bazaar

 

RACHEL WEISZ

fot. Jason Bell/ Rachel Weisz for Best Life

 

road yosemite2 CEP BW

fot. Gotz Goppert/ Yosemite

 

VogueFestivalByJasonBell

fot. Jason Bell/ od lewej: Dolce & Gabbana, Stella McCartney, Kate Hudson, Perry Oosting, Eva Herzigova
for British Vogue

 

sygnatura house

 

 

 

Dodaj do:

Deli.cio.us    Digg    reddit    Facebook    Wykop    Gwar
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

( 0 Votes )
 
Zmarł Jerzy Lewczyński, nestor polskiej fotografii
czwartek, 03 lipca 2014 10:18    Drukuj Email

2 lipca 2014 r. w Gliwicach zmarł Jerzy Lewczyński  wyjątkowa postać polskiej fotografii. Członek ZPAF w Okręgu Śląskim od 1958 roku.

jerzy lewczynski

fot. Arkadiusz Ławrywianiec, Katowice 2012

Jerzy Lewczyński urodził sie 14 marca 1924 w Tomaszowie Lubelskim. Studiował na Politechnice Śląskiej w Gliwicach w latach 1945-1951. W 1958 roku został członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików, a wcześniej w 1951 - Gliwickiego Towarzystwa Fotograficznego. W latach 80. i 90. minionego stulecia wielokrotnie wchodził w skład Rady Artystycznej ZPAF. Od 1988 do 1993 roku był wykładowcą Wyższego Studium Fotografii ZPAF w Warszawie.
Fotografię uprawiał amatorsko od II wojny światowej, ale poważniej zainteresował się nią na początku lat 50., tworząc także prace socrealistyczne. W latach 1957-1960 był członkiem nieformalnej grupy, w której działał także Zdzisław Beksiński i Bronisław Schlabs. Współtworzył z nimi nurt nazwany "antyfotografią". Zaprezentowane w 1959 roku na "pokazie zamkniętym" prace uznano za brutalne i antyestetyczne. Później prezentował swą twórczość m. in. na wystawach "Fotografia subiektywna" (1968) i "Fotografowie poszukujący" (1971), "Stany graniczne fotografii" (1977).
20 lat temu Jerzy Lewczyński sformułował ostatecznie teoretyczną koncepcję „archeologii fotografii”, nad którą pracował od końca lat 60. – Archeologią fotografii nazywam działania, których celem jest odkrywanie, badanie i komentowanie zdarzeń, faktów, sytuacji dziejących się dawniej w tzw. przeszłości fotograficznej. Dzięki fotografii, ciągłość wizualnego kontaktu z przeszłością stwarza możliwości poszerzania oddziaływania dawnych warstw kulturotwórczych na dzisiejsze – mówił o tym.
Zajmował się także historią fotografii i krytyką oraz publicystyką związaną z fotografią. Od końca lat 60. XX wieku rozwijał własny styl, pełen odniesień do fotografii amatorskiej, w tym własnej rodzinnej, sięgającej czasów dzieciństwa i przeżyć wojennych. Według krytyków, działania Lewczyńskiego wyprzedziły zainteresowania artystyczne związane z pojęciem fotografii jako "zbiorowej pamięci" czy "archiwum historii", popularne w światowej fotografii od lat 80. W latach 80. i 90. oraz na początku XXI wieku tworzył prace komentujące specyficzną polską rzeczywistość. Odkrył trzy niezwykle cenne archiwalne zbiory: zdjęcia XIX- wiecznego fotografa i podróżnika z Gliwic Wilhelma von Blandowskiego, Józefa Eisenbacha - aptekarza z Sanoka fotografującego w pierwszych dziesięcioleciach XX wieku oraz Feliksa Łukowskiego, dokumentującego zamojską wieś w czasie II wojny światowej.
Prace powstałe stosunkowo niedawno, zwykle kserograficzne reprodukcje różnych dokumentów - niemalże utopijna próba zapisania rzeczywistości w najdrobniejszych jej przejawach także są kontynuacją postawy artysty. Tym próbom towarzyszyło przekonanie Jerzego Lewczyńskiego o bezwzględnej konieczności promowania fotografii. Uważał on medium fotograficzne za uniwersalny instrument do zapisywania oraz tłumaczenia świata. W 1999 roku opublikował "Antologię fotografii polskiej 1839-1989" (Bielsko-Biała 1999), która była pierwszą tego typu publikacją w Polsce.
Prace Jerzego Lewczyńskiego znajdują się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, Muzeum w Gliwicach, Muzeum Folkwang w Essen czy Musée de l'Elisée w Lozannie, archiwum Fundacji Archeologia Fotografii. Twórczości artysty została poświęcona m. in. monografia Wojciecha Nowickiego "Jerzy Lewczyński. Pamięć obrazu".
Wyróżniony Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis oraz Nagrodą im. Katarzyny Kobro.

Dodaj do:

Deli.cio.us    Digg    reddit    Facebook    Wykop    Gwar
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

( 0 Votes )
 
Sześć Kontynentów. Świat w obiektywie Jana Pawła Trzaski
wtorek, 24 czerwca 2014 19:17    Drukuj Email

Skwer, filia Fabryki Trzciny, zaprasza w dniu 26 czerwca 2014 r. o godzinie 19:00 na otwarcie wystawy Jana Pawła Trzaski zatytułowanej ,,Sześć kontynentów''.

Jan Paweł Trzaska operator filmowy, fotograf i zapalony podróżnik, we właściwy sobie sposób połączył te trzy pasje. Z fotoreporterską zaciekłością dokumentował swe wyprawy, których owoce możemy oglądać na wystawie ,,Sześć Kontynentów”. 

Fotografie z różnych zakątków Ziemi, przeplatają się ze sobą, tworząc wyjątkowo osobisty obraz prezentujący jego widzenia świata.

Na ekspozycję składa się 20 kolorowych zdjęć z pięciu kontynentów, których dopełnienie stanowi fotografia z Australii jako reprezentacja szóstego kontynentu, autorstwa Pawła Tarasiewicza.

Zdjęcia ukazujące Meksyk, zostały zrobione przy okazji kręcenia dokumentu Sen San Juan (2012), którego Jan Paweł Trzaska jest współtwórcą. Film, a co za tym idzie fotografie opowiadają o ludziach mieszkających w górach Sierra Madre, będących ostatnimi reprezentantami prastarej kultury Mixteco.

Również zdjęcia z Afganistanu powstały przy produkcji filmu. Dokument Przeżyć Afganistan (2012) w reżyserii Małgorzaty Imielskiej opowiada historię pięciorga zawodowych żołnierzy, którzy wyruszają na wojnę w ramach polskiego kontyngentu sił NATO.

Jan Paweł Trzaska korzystając z możliwości towarzyszenia żołnierzom podczas patroli, uchwycił w obiektywie życie tamtejszych mieszkańców.
Tematem przewodnim prezentowanych fotografii jest człowiek uwikłany w swą kulturę oraz nostalgiczny horyzontalny pejzaż, gdzie charakterystycznym, powtarzającym się motywem jest sztafaż. Postacie ludzkie, zwierzęta oraz dodatkowe wątki uzupełniają wyważoną kompozycję, pogłębiając tło i nadając tym zdjęciom skali.

Uderzająca jest również harmonia kolorów, błyskotliwość ujęcia i wszechogarniająca niemal wszystkie kompozycje przestrzeń.

Wystawa czynna do 1 lipca 2014 r.


Wystawie towarzyszyć będzie charytatywna aukcja internetowa. Dochód zostanie przekazany Stowarzyszeniu Rodziców i Przyjaciół Dzieci Niewidomych i Słabowidzących "Tęcza". Zdjęcia można licytować już dwa tygodnie przed otwarciem wystawy na platformie internetowej Allegro pod nazwą użytkownika:  aukcja_tecza (Aby zobaczyć aukcje tego użytkownika, proszę kliknąć w link)

plakat-online-szesc-kontynentow-jpg-03062014142820

 Afganistan

Kolumbia

Meksyk

Norwegia

Dodaj do:

Deli.cio.us    Digg    reddit    Facebook    Wykop    Gwar
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

( 0 Votes )
 
Fotofestiwal 2014. Fotograficzna Publikacja Roku 2014
poniedziałek, 09 czerwca 2014 10:51    Drukuj Email

Znamy wyniki konkursu na Fotograficzną Publikację Roku 2014. Jury drugiej edycji wznowionego konkursu przyznało dwie nagrody. Tytuł najlepszej fotograficznej publikacji roku trafił do Bownika za Dissasembly projektu graficznego Bownika i Honzy Zamojskiego, a nagrodę specjalną w kategorii self-publishing otrzymała Magda Buczek za Justina&co.uk. Autorka współpracowała przy projekcie z Emilią Obrzut.

W konkursie wzięło udział dwadzieścia jeden publikacji. Nagrodą główną jest voucher Empresse na 3000 zł, a nagroda specjalna to voucher Empresse na 2000 zł.

Nagroda Główna – Nagroda Imienia Krzyśka Makowskiego

Disassembly, Bownik
„Album został nagrodzony przede wszystkim za twórcze wykorzystanie medium, jakim jest książka fotograficzna. Za bezprecedensowe na polskim rynku wydawniczym ujęcie fotografii w publikacji. Książka nie streszcza ani nie podsumowuje dotychczasowej pracy nad projektem, jest jego kolejnym, ważnym elementem. W subtelny sposób prezentuje proces pracy artystycznej nad projektem, nie odsłaniając wszystkich jego tajemnic. (…) Nagradzamy Dissasembly za wyjątkową fuzję pomysłów oraz za nowatorską i niedosłowną prezentację projektu fotograficznego”.

Wydawca: Mundin
Projekt graficzny: Bownik, Honza Zamojski
Redakcja: Bownik, Honza Zamojski
Nakład: 700 PL/350 ANG/ 30 wersja limitowana

Nagroda Specjalna Za Self-Publishing

Justina&co.uk, Magda Buczek
„Zakładki, przekładki, brokat i wszelkie dodatkowe elementy doskonale wpisują się w historię, którą opowiadają autorka i bohaterka książki. „Justynę” doceniamy zatem za niezwykłą szczerość i konsekwencję. Self-publishing w wydaniu Magdy Buczek ujął nas przede wszystkim spójnością tematu i formy. Jest to doskonałe podsumowanie wieloletniej pracy autorki, która w spójny sposób prezentuje temat i nie boi się ekstrawagancji.”

projekt graficzny / graphic design: Magda Buczek, Emilia Obrzut (Obszar Roboczy)
nakład: 8 sztuk
redakcja: Magda Buczek

W 2013 roku nagrody zdobyły Miejsce Odległe kolektywu Sputnik Photos (wyd. Centrum Nauki Kopernik( oraz Brutal Michała Łuczaka – obie zaprojektowane przez Anię Nałęcką.

Wystawę książek finalistów i zwycięzców można oglądać z centrum festiwalowym Fotofestiwalu na ul. Tymienieckiego 3 do 15 czerwca.

fpr

 

JURY
• Andrzej Kramarz – fotograf, wykładowca, kurator i edytor książek fotograficznych,
• Adam Mazur – historyk sztuki, krytyk, niezależny kurator,
• Magdalena Heliasz – projektantka, kuratorka, twórczyni rocznika Print Control,
• Edgar Bąk – projektant graficzny,
• Paweł Rubkiewicz – współtwórca księgarni artystycznej Bookoff,
• Joanna Kinowska – kuratorka związana z Leica Gallery, twórczyni magazynu Miejsce Fotografii,
• Marta Szymańska – dyrektor programowa Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi.

Publikacje biorące udział w konkursie:

Dissasembly, Bownik
wydawca: Mundin
projekt graficzny: Bownik, Honza Zamojski

Swell, Mateusz Sarełło
wydawca: Instytut Kultury Wizualnej
projekt graficzny: Ania Nałęcka (Tapir Book Design)

Justina&co.uk, Magda Buczek
self publishing
projekt graficzny: Magda Buczek, Emilia Obrzut (Obszar Roboczy)

Route 66 PL, Łukasz Gniadek
self-publishing, Neue Welt
projekt graficzny: Łukasz Gniadek

Karczeby, Adam Pańczuk
self-publishing
projekt graficzny: Ania Nałęcka (Tapir Book Design)

Fotografie 1924-1939, Wiesław Rakowski
wydawca: Instytut Środowiska Rolniczego i Leśnego Polskiej Akademii Nauk w Poznaniu
projekt graficzny: Michał Sita, Bartosz Fasiecki

Lives of the Unholy, Krzysztof Pijarski
wydawca: Fundacja Archeologia Fotografii, Fotohof Edition
projekt graficzny: Ania Nałęcka (Tapir Book Design)

Stocznia, Michał Szlaga
wydawca: Fundacja Karrenwall
projekt graficzny: Olga Łebkowska

Negative Book, Aneta Grzeszykowska
wydawca: Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
projekt graficzny: Michał Kaczyński

Requiem, Maciej Fiszer
wydawca: Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
projekt graficzny: Piotr Zdanowicz

Body Structures, Zbigniew Dłubak
wydawca: Fundacja Archeologia Fotografii
projekt graficzny: Jakub Certowicz

Jestem z Polski, Wojtek Wieteska
wydawca: WWPhoto
projekt graficzny: Jan Stefański, Lauren Thornson

Albom.pl, praca zbiorowa
wydawca: Stowarzyszenie Edukacji Kulturalnej „Widok”
projekt graficzny: PLaJSTER – Jerzy Osiennik

Hotel Silesia, Matteo Terzaghi i Marco Zuercher
wydawca: Czytelnia Sztuki, Muzeum w Gliwicach
projekt graficzny: Marco Zuercher

Biegun, Maurycy Stankiewicz
wydawca: Paper Beats Rock
projekt graficzny: Martyna Wyrzykowska

12 twarzy / faces, Filip Ćwik
self-publishing
projekt graficzny: Ania Nałęcka (Tapir Book Design)

Song to Sing When I’m Lonely, Patryk Wiśniewski
self-publishing
projekt graficzny: Patryk Wiśniewski

20 lat Fotografii PWSFtviT, praca zbiorowa
wydawca: Wydawnictwo Biblioteki Ośrodka Informacji Filmowej PWSFTviT
projekt graficzny: Tomek Głowacki, Małgorzata Frąckiewicz (Poważne Studio)

W służbie narodu [taniec], Katarzyna Iwańska
self-publishing
projekt graficzny: Katarzyna Iwańska

Nieodwracalne, Maciek Nabrdalik
wydawca: Exit Zero Publishing
projekt graficzny: Ania Nałęcka (Tapir Book Design)

Anima. Obrazy z Arfryki, Magda Hueckel
wydawca: Verbum Sp. z o.o. / Galeria Piekary
projekt graficzny: Ryszard Bienert

 

 

Dodaj do:

Deli.cio.us    Digg    reddit    Facebook    Wykop    Gwar
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

( 0 Votes )
 


Strona 3 z 13