wtorek, 16 kwiecień 2024

Spis treści

Beauty dish
Zobacz większe!

Beauty dish, softreflektor ... to nazwy żargonowe lub katalogowe odbłyśnika, który znajduje się w ofercie każdego producenta studyjnych lamp błyskowych. Przez niektórych fotografów reflektor ten nazywany jest również „słoneczkiem” – trochę niesłusznie, gdyż wiązka światła uzyskiwana dzięki niemu nie oddaje charakteru światła słonecznego.
Ma on kształt zbliżony do dużego, głębokiego talerza. Zwykle jego średnica mieści się w przedziale 40-70cm – w większości przypadków jest to około 50 cm. Wnętrze czaszy posiada chropowatą fakturę w kolorze srebrnym lub gładką w kolorze matowo-białym. Palnik lampy zasłonięty jest „talerzykiem” z metalu (umocowanym na trzech prętach lub sprężynach), która ma za zadanie odbicie i rozproszenie promieni światła wewnątrz czaszy.
Efekt światłocieniowy jaki uzyskujemy dzięki odbłyśnikomtypu beauty dish ma charakter pośredni pomiędzy softboksem o podobnej powierzchni dyfuzora, a srebrną parasolką odbijającą (ustawienie na krótkiej sztycy). Trudno jest go uzyskać za pomocą innych końcówek formujących i modelujących wiązkę światła – jest charakterystyczny i niepowtarzalny. Jest to chyba jedyny odbłyśnik, dzięki któremu w efektowny sposób oświetlimy fotografowaną osobę przy użyciu tylko jednej lampy.

Lampy pierścieniowe
Zobacz większe!

W fotografii portretowej również wykorzystuje się lampy pierścieniowe. Znajdują się one w ofercie każdego liczącego się na rynku producenta sprzętu oświetleniowego.
Lampa pierścieniowa daje nam frontalne oświetlenie z charakterystycznym cieniem wokół fotografowanego obiektu. Liczne akcesoria dodatkowe przeznaczone do tych lamp pozwalają modyfikować charakter tego oświetlenia. Lampy te ze względu na znaczny poziom energii błysku muszą być zasilane z generatorów. Ich zakup wiąże się więc ze znacznym nakładem finansowym. Warto więc może na początku rozważyć możliwość skorzystania z oferty wypożyczalni studyjnego sprzętu fotograficznego.

Blendy

Nie świecą własnym światłem jak lampy, ale w studiach fotograficznych należą do podstawowych i niezastąpionych narzędzi służących do modyfikowania oświetlenia – rozjaśniają zbyt głębokie cienie, pomagają wydobyć z nich istotne szczegóły, łagodzą kontrasty.

Zobacz większe!

Blendy to reflektory – powierzchnie odbijające padające na nie światło. Zależnie od rodzaju tej powierzchni w określony sposób modyfikują światło.
Jako pierwszą warto zakupić blendę biało-srebrną. Te dwie powierzchnie są najczęściej używane przez fotografów, jak i operatorów filmowych. Przy wykonywaniu zdjęć ślubnych i pamiątkowych często przydaje się zestawienie „sunlite-softsilver”, które delikatnie rozświetlają lub ocieplają zacienione partie obrazu.
Małe blendy o średnicy do 50 cm doskonale sprawdzają się przy portretach obejmujących jedynie twarz. Chcąc doświetlać całe postacie powinniśmy sięgnąć po blendy o średnicy 120 cm lub większe.

Statywy
Zobacz większe!

Umieszczenie i unieruchomienie lampy w konkretnym położeniu umożliwiają statywy. O ile większość statywów jest w stanie utrzymać obciążenie, na które składa się lampa z „końcówką” ważąca około 5 – 7 kilogramów, o tyle szczególną uwagę należy zwrócić na ich stabilność, a więc wagę, sztywność sztycy i rozstaw nóg). Statywy renomowanych firm posiadają atesty bezpieczeństwa, a w specyfikacji statywu oprócz obciążenia dopuszczalnego w pionie powinna być podana również dopuszczalna wartość obciążenia przy odchyleniu maksymalnie rozciągniętej sztycy od pionu o kilka stopni. Ryzyko przewrócenia się obciążonego lampą statywu zmniejszają worki i ciężarki balastowe, przypinane do podstawy statywu lub stanowiące przeciwwagę dla lampy powieszonej na wysięgniku (boomie). Należy również pamiętać, aby lampa zamocowana na boomie nad głową fotografowanej osoby była dodatkowo zabezpieczona przed przypadkowym odkręceniem lub oderwaniem stalową linką.

Tła

Tłem może być stara ściana, rozwieszone prześcieradło lub efektownie udrapowane zasłony w pokoju.

Zobacz większe!

Tło podświetlane Lastolite Hilite może okazać się szczególnie przydatne do zdjęć portretowych w jasnym kluczu oświetleniowym High-key.

Fotograf wykonujący portrety w terenie, w domu modela lub w miejscu jego pracy nie ma większych problemów z tłem. Jego zadaniem jest jedynie ewentualne skorygowanie zastanej na miejscu „scenografii”. W studiu problem przedstawia się nieco inaczej do dyspozycji mamy tła kartonowe gładkie i ręcznie malowane oraz tekstylne w kilku rodzajach. Można również wykorzystać tła podświetlane.

Od czego zacząć?

Dobre zdjęcie portretowe można wykonać już przy użyciu jednej lampy z parasolką, softboksem lub reflektorem Beauty dish. Zakup markowej lampy o maksymalnej energii błysku 500 J wraz ze stabilnym statywem i parasolką to wydatek rzędu minimum czterech tysięcy złotych. Mając na uwadze względy bezpieczeństwa i jakość otrzymanych efektów oświetleniowych przypominamy, że przesadna oszczędność nie powinna być decydującym kryterium przy podejmowaniu decyzji o wyborze marki kupowanego sprzętu.
Optymalnym rozwiązaniem przy fotografii portretowej jest zakup 3-4 lamp z oprzyrządowaniem.
W pełni wyposażonym studiu portretowym przyda się nawet 8 lamp, zwłaszcza gdy zapragniemy sfotografować kilka osób na białym tle.

W artykule wykorzystano zdjęcia pochodzące z materiałów reklamowych producentów sprzętu oraz archiwum firmy DICAM oraz wykonane przez autora. Współpraca: FOTO7, Hensel Studiotechnik, DICAM.

Arkadiusz Bąkowski