parasolki - trudne zabawy z fotografią
Pewien znany fotograf powiedział kiedyś, że fotografia to piekielnie trudna zabawa. Jest w tym powiedzeniu sporo prawdy. Jak uczynić tę zabawę łatwiejszą i przyjemniejszą?
Słowo fotografia znaczy „rysowanie światłem”. Jak widać, nie ma tu w ogóle mowy o aparacie fotograficznym, czyli urządzeniu do rejestracji obrazów. Łatwo wyciągnąć wniosek, że istotą fotografii jest odpowiednie oświetlenie fotografowanych obiektów – aparat posiada znaczenie drugoplanowe.
Lampa z parasolką typu „all-in-one”. Czasza parasolki składa się z dwóch zdejmowanych warstw:
transparentnej i odbijającej srebrnej. Użytkownik ma do dyspozycji trzy warianty zastosowania – transparentny, biały lub srebrny. |
W poprzednim artykule poświęconym oświetleniu planu zdjęciowego pokazaliśmy efekty, jakie można uzyskać przy użyciu standardowych odbłyśników. Kolejną grupę modyfikatorów stanowią „urządzenia”przez początkujących niedoceniane, a mogące stanowić w ręku kreatywnego fotografa bardzo skuteczne narzędzie.
Duże parasolki Para FB marki Broncolor (170 cm, 220 cm i 330 cm średnicy) umożliwiają fotografowanie dużych obiektów i grup ludzi.
Fot. materiał reklamowe Broncolor. |
Podstawową zaletą parasolek jest ich mobilność – mała waga, niewielkie rozmiary po złożeniu. Drugą zaletą jest niska cena. Z tych względów są one prawie zawsze dołączane do przenośnych zestawów lamp.
Parasolki różnią się między sobą rozmiarami oraz rodzajem powierzchni wewnętrznej, od której odbija się światło lampy. Te dwa czynniki decydują o charakterze oświetlenia, jakie możemy uzyskać.
Średnica czaszy sięga od 80 cm do 375 cm – te najmniejsze (do 120 cm) stanowią wyposażenie zestawów przenośnych, natomiast największe służą do oświetlania grup ludzi i większych obiektów.
Warto również wiedzieć o tym, jaki wpływ na charakter oświetlenia ma stosunek średnicy czaszy (dotyczy to również innych modyfikatorów) do odległości w jakiej znajduje się fotografowany obiekt w stosunku do lampy.
Pokazane w tabeli proporcje tłumaczą nam również zjawisko braku cienia lampy oświetlającej czaszę parasolki na powierzchni fotografowanych obiektów – jej odległość jest znacznie mniejsza od średnicy parasolki.
stosunek wielkości źródła światła do odległości między źródłem światła a przedmiotem
|
charakter oświetlenia
|
1:1
|
miękkie oświetlenie tonalne bez wyraźnych cieni |
od 1:1 do 1:3
|
miękkie oświetlenie z lekko rozmytymi granicami cienia |
od 1:3 do 1:6
|
miękkie oświetlenie z płynnymi przejściami od światła do cienia |
od 1:6 do 1:10
|
kontrastowe oświetlenie z nieostrymi granicami cienia |
powyżej 1:10
|
kontrastowe oświetlenie z wyraźnymi granicami cienia |
Chcąc uzyskać oświetlenie bardzo miękkie możemy posłużyć się parasolką transparentną. Promienie światła przechodząc przez białą tkaninę, z której wykonano czaszę ulegają silnemu rozproszeniu. Niestety ich część odbija się do tyłu, co może stanowić istotny problem podczas fotografowania w małych pomieszczeniach (niekorzystne odbicia od ścian). Nieznacznie „twardsze” oświetlenie możemy uzyskać stosując parasolkę białą odbijającą. Parasolka srebrna odbijająca zapewni nam bardziej kontrastowe oświetlenie od poprzednich modeli. Podobną charakterystykę posiada parasolka o złotej powierzchni odbijającej, która dodatkowo ociepla temperaturę barwową światła.
Zbliżając i oddalając parasolkę od lampy możemy wpływać na kąt i stopień skupienia wiązki promieni – efekt ten jest jest szczególnie widoczny przy pracy ze srebrną parasolką.
Fotografując przy użyciu parasolki należy pamiętać o założeniu na lampę tzw. reflektora parasolkowego, którego zadaniem jest odpowiednie ukierunkowanie wiązki światła tak, aby trafiała ona w całości na powierzchnię czaszy.
Prezentowane ilustracje pozwalają zapoznać się z efektami zastosowania różnych parasolek oraz dostrzec różnice w charakterze oświetlenia.
Robert Urbański
Współpraca STUDIO NM – studia fotograficzne, sprzedaż i wypożyczalnia sprzętu.