piątek, 26 kwiecień 2024

bork_080Paweł Borkowski (le Fafe) to twórca młodego pokolenia, którego debiut artystyczny przypadł na początek nowego tysiąclecia — epokę, kiedy Polskę zalała globalizacyjna fala, a znaki — symbole postępu i komercjalizacji życia mocno wkroczyły w pejzaż miast, szczególnie Warszawy. Biurowce o nowoczesnych formach architektonicznych pojawiły się wśród nielicznej zachowanej, starej zabudowy centrum. Szum wizualnej komunikacji pogłębił chaos. ...

borkPaweł Borkowski (le Fafe) to twórca młodego pokolenia, którego debiut artystyczny przypadł na początek nowego tysiąclecia — epokę, kiedy Polskę zalała globalizacyjna fala, a znaki — symbole postępu i komercjalizacji życia mocno wkroczyły w pejzaż miast, szczególnie Warszawy. Biurowce o nowoczesnych formach architektonicznych pojawiły się wśród nielicznej zachowanej, starej zabudowy centrum. Szum wizualnej komunikacji pogłębił chaos. Reklamowe plakaty czy billboardy zaczęły wchodzić w interakcję z zastanym pejzażem, zaburzając czystość architektonicznych podziałów, nieraz też tworząc w sposób niezamierzony humorystyczne zbitki słów i kontekstów. Obecnie w centrum Warszawy egzystują obok siebie stare kamienice, nowe „plomby”, pomniki historii i szpetne city-lighty. Najwięcej przybyło banków, co znajduje swoje odzwierciedlenie w ilości reklam różnego rodzaju finansowych usług. Kierowane są one do coraz szerszej grupy klientów— i tak niepostrzeżenie ciężar kredytu zaczyna doskwierać także byłym punkowcom czy anarchistom, a młodzi artyści często bezpowrotnie wsiąkają w świat komercji i reklamy. To doświadczenie ma za sobą i le Fafe.

Wystawa w Kordegardzie — przygotowana w ramach cyklu „Pokój z widokiem” poświęconemu tematyce miejskiej — to kolejna prezentacja tego zdolnego artysty, po kilku latach przerwy, które poświęcił na pracę projektową. Paweł Borkowski w Warszawie bywa, czasami pomieszkuje, dana jest mu więc świeżość spojrzenia, którą tracą zwykle stali mieszkańcy stolicy. Niestępione przyzwyczajeniem oko ostrzej rejestruje paradoksalne sytuacje. Musimy jednak oddać artyście sprawiedliwość, że ironiczną miarę przykłada także do siebie samego. Jednym ze źródeł inspiracji dla wystawy jest trapiąca jego samego dysleksja — motyw psujących się neonów tworzących językowe lapsusy pojawia się w pracach pokazywanych na wystawie nieprzypadkowo.

Ulubioną techniką artystyczną le Fafe jest rysunek. Także w Kordegardzie wydaje się on dominować, choć projekt jest wielomedialny i interaktywny. Na ścianach zawisły obrazy w syntetyczny sposób przedstawiające fragmenty eklektycznego pejzażu stolicy. Pojawia się w nich wzmiankowana już wcześniej zabawa ze słowem oraz element „analogowej interakcji” (niektóre fragmenty kompozycji widz może wprawić w ruch dzięki prostemu pociąganiu za sznurek). Dopełnienie tej grupy prac stanowią rysunkowe animacje prezentowane na ekranach. Wewnętrzną przestrzeń galerii wypełniają formy rzeźbiarskie udające bloki mieszkalne z ułożonych jedna na drugiej drewnianych palet. Estetyka tej instalacji (zderzenie miejskiej, murowanej architektury z prowizorycznością drewnianych konstrukcji) przywodzi na myśl maj 2005 roku, kiedy to witryny sklepów w centrum Warszawy zabite zostały płytami ze sklejki dla zabezpieczenia przed atakiem przeciwników globalizacji; atakiem, który nigdy nie nastąpił. Dwa zdjęcia zrobione przez artystę w tych dziwnych dniach Trzeciego Szczytu Rady Europy także znalazły się na wystawie. Drewniane „wieżowce” są raczej rozrzucone, niż porządnie ustawione, niektóre ich fasady przykrywają plakaty. Podobne wrażenie często miewamy w chaotycznej przestrzeni Warszawy.

Wystawa Panki/Banki Pawła Borkowskiego to dowcipny, a zarazem osobisty portret współczesnej Warszawy — miasta w stanie przemiany.

kurator: Magda Kardasz


Paweł Borkowski (le Fafe) — ur. w 1976 w Siedlcach. Absolwent Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Pracownia grafiki, specjalizacja rysunek, aneks  fotograficzny (2004). Zwolennik sztuki  czerpiącej z radości, zbliżającej do szczęścia, niekoniecznie w hedonistycznym wydaniu, bawiący się  różnymi mediami tradycyjnymi  i współczesnymi.

Z innymi projektami artysty można zapoznać się na stronie http://lefafe.pl/ i http://photo.lefafe.pl/.


Galeria Kordegarda, Warszawa, Krakowskie Przedmieście 15/17,
wystawa czynna od 10 do 30 grudnia