Galeria Asymetria zaprasza Państwa na otwarcie projektu:
Muzeum Prywatnej Wyobraźni w ramach którego zobaczymy pierwszą odsłonę MPW prezentującą pracę Jerzego Lewczyńskiego oraz posłuchamy wykładu wybitnego kolekcjonera druków awangardowych Pana Jana Strausa, pt. Fotografia na okładce polskiej książki międzywojennej- rozdział z dziejów grafiki reklamowej. Wykładowi będzie towarzyszyć projekcja skanów okładek książek z jego kolekcji. Ponadto podczas inauguracji MPW zostanie rozkolportowane wśród gości …
Galeria Asymetria zaprasza Państwa na otwarcie projektu:
Muzeum Prywatnej Wyobraźni
… w ramach którego zobaczymy pierwszą odsłonę MPW prezentującą pracę Jerzego Lewczyńskiego oraz posłuchamy wykładu wybitnego kolekcjonera druków awangardowych Pana Jana Strausa, pt. Fotografia na okładce polskiej książki międzywojennej- rozdział z dziejów grafiki reklamowej. Wykładowi będzie towarzyszyć projekcja skanów okładek książek z jego kolekcji. Ponadto podczas inauguracji MPW zostanie rozkolportowane wśród gości wydanie art-zinu „Linie” specjalnie przygotowanego na tę okazję.
Czas wydarzenia: czwartek, 5 lipca 2012, godzina 19.00
Miejsce: Galeria Asymetria/Dom Funkcjonalny, ul. Jakubowska 16, Warszawa
Fotografia anonimowa
MPW / Oświadczenie
Jerzy Lewczyński
Obrazy przychodzą i odchodzą jak wiatr, nie wiadomo skąd i dokąd. Ta ich tajemnicza okoliczność zjawiania się może nas dopaść w każdej chwili np. podczas wizyty w muzeum albo podczas zmywania naczyń czy we śnie. Czasem wydaje się nam, że obrazy te nie mają żadnego materialnego wzoru i chcemy je utrwalić. Czasem odnajdujemy je w postaci fotografii czy widoków i próbujemy ułożyć je w zestaw. Układ ten budzi w naszej wyobraźni nowy obraz który jest naszą prywatną tajemnicą, której sami do końca nie pojmujemy, a jednak stanowiącą naszą wizję szczególną, o wartości totalnej dla jego twórcy. „Każdy” przecież nosi w sobie obrazy które mają dla niego samego niepowtarzalny sens.
Archeolog fotografii Jerzy Lewczyński napisał:
Uważałem, że powiedzenie za pomocą tylko jednego obrazu – prawdy o świecie o tym co ja widzę, jest niemożliwe. Fotografia wymaga pewnej sekwencji, wobec tego tworzyliśmy takie zestawy sekwencyjne, które przedtem były pokazywane w Gliwicach na „Pokazie Zamkniętym” w 1959 roku razem ze Zdzisławem Beksińskim i Bronisławem Schlabsem.
W języku Andre Malraux i Jerzego Lewczyńskiego nasza sekwencja stanowi tzw. trzecią rzeczywistość. I właśnie kiedy zaczynamy ją czytać, odkrywamy przestrzeń Muzeum Prywatnej Wyobraźni.
Stworzenie przestrzeni MPW to krok w kierunku działania na polu archeologii fotografii. MPW to ściana w korytarzu galerii o powierzchni 2 m na 3 m, gdzie widoki zestawu pokazane zostają jako obraz trzeciej rzeczywistości.
Widok zestawu działa na kalkę myślową i emocjonalną obserwatora, obnażając swoją nieprzystawalność do świata sensów innych odbiorców. Dopiero kiedy następuje pomiędzy nami spotkanie, ujawnia się sens, który zostaje odczytany w toku naszej komunikacji.
Następny etap to przeźroczystość medium, które uświadamia nam, że zestaw obrazów, fotografii, dokumentów w tzw. trzeciej rzeczywistości nie może zostać do końca zrozumiany. To przeżycie jest celem celów w przestrzeni MPW.
Rafał Lewandowski