sobota, 23 listopad 2024
Międzynarodowy projekt „The Promised City”

thepromisedcity---080Ruchoma platforma the KNOT (z ang. węzeł) przemieszcza się od miasta do miasta. Był już w Berlinie (maj 2010), a po wizycie w Warszawie pojedzie do Bukaresztu (październik 2010). W każdym z miast rozkłada swoje obozowisko w miejscach, w których przeciętny przechodzień lub wytrawny odbiorca sztuki nie spodziewają się spotkać artystów przy pracy, zobaczyć wystawę, obejrzeć performance czy wysłuchać koncertu: w parkach, na byłych lotniskach, wśród mieszkalnych bloków …

Międzynarodowy projekt „The Promised City”

thepromisedcity---200Ruchoma platforma the KNOT (z ang. węzeł) przemieszcza się od miasta do miasta. Był już w Berlinie (maj 2010), a po wizycie w Warszawie pojedzie do Bukaresztu (październik 2010). W każdym z miast rozkłada swoje obozowisko w miejscach, w których przeciętny przechodzień lub wytrawny odbiorca sztuki nie spodziewają się spotkać artystów przy pracy, zobaczyć wystawę, obejrzeć performance czy wysłuchać koncertu: w parkach, na byłych lotniskach, wśród mieszkalnych bloków czy na brzegach rzek.

W Warszawie będzie od 17 czerwca do 18 lipca w trzech lokalizacjach: na  Polu Mokotowskim  przy ul. Stefana Batorego, na Ursynowie – Kopa Cwila i Pradze Północ w ogrodzie przy Pałacu Konopackiego (ul. Strzelecka 11/13).

Ideą the KNOT jest wszczepianie sztuki w tkankę miasta. The KNOT zmienia kawałek miejskiej codzienności w tymczasowy obszar wymiany, spotkań, sporów, dyskusji, myślenia, tworzenia sztuki i zwykłego nic-nie-robienia. W ten sposób the splata ze sobą miejsca, ludzi i wydarzenia w kreatywny węzeł; nową, niespodziewaną i zaskakującą całość.

The Knot jest częścią  projektu „The Promised City”, inicjatywy kulturalnej  Warszawy i Berlina  z kooperacjami w  Bombaju i Bukareszcie: artyści, kuratorzy, twórcy kultury i naukowcy z Polski, Niemiec, Indii i Rumunii, zaprezentują wiele nowych, interdyscyplinarnych  produkcji artystycznych, których tematem są refleksje na temat marzeń, iluzji i  poszukiwania szczęścia w nowoczesnych metropoliach.

Więcej informacji  na stronie www.promised-city.org.

PROGRAM KNOT-a

Pole Mokotowskie 17 -  20 czerwca

Polana od ulicy Batorego i ulicy Józefa i Jana Rostafińskich, Metro Pole Mokotowskie

Projekty ongoing:

Katharina Koch 19 - 20.06

Pola Dwurnik 17 - 20.06

Kai Schiemenz 17-20.06

Roman Dziadkiewicz 17 - 20.06

Kasia Krakowiak 17 - 20.06

Czwartek  17  czerwca

Godz. 20.00

„Gwiezdny Pył”

Natalia Romik i Aeromodelklub Bemowskiego Centrum Kultury

„Gwiezdny pył" to iskrząca fatamorgana, obraz chwili, w trakcie której, na moment, z lustrzanych samolotów na publiczność wysypuje się błysk światła, chmura połyskującego w zachodzącym słońcu konfetti.

Głównym celem „Gwiezdnego pyłu” jest efemeryczna dyfuzja, przestrzenny romans uczestników z niewidocznymi przedmiotami, w których wszystko się odbija i wszystko ginie. Lustrzana materia odbijająca przestrzeń obrazu chwili, sterowana będzie z powierzchni ziemi za pomocą radia przez konstruktorów z bemowskiego Aeromodelklubu.

Po raz pierwszy performance odbył się na byłym, berlińskim lotnisku Tempelhof w kontekście jego upublicznienia, jego obdarcia z historii, teorii i przeznaczenia.

Godz. 20.00

Wystawa "Mapping the KNOT", Pola Dwurnik

Pola Dwurnik wiernie towarzyszyła projektowi the KNOT w trakcie jego różnych przygód w Berlinie, w słońce i deszcz, w dzień i w nocy, na dobre i na złe. Swoim wrażliwym okiem wyłapywała kadry i sytuacje, wsłuchiwała się w anegdoty i opowieści, obserwowała codzienne życie KNOT-a. Wynikiem jej poszukiwań jest niesamowita seria rysunków i kolaży, które po raz pierwszy pokażemy warszawskiej publiczności, w surowych, polowych warunkach KNOT-a.

Godz. 20.00

Instalacja video „Knotting spaces", Katharina Koch

Katharina Koch, podobnie jak Pola Dwurnik, nieustannie podążała za KNOT-em na wszystkich etapach jego podróży. Ze swoją kamerą dokumentowała zarówno ważniejsze chwile w jego życiu, jak i zwykły, codzienny znój jego bywalców i uczestników. W Warszawie zaprezentujemy selekcję mini-reportaży i filmowych impresji, które udało się Katharinie do tego momentu sfilmować.

Godz. 20.30

the KNOT - rozładunek

Dyskursywny show z udziałem Tymczasowego Kolektywu Kuratorskiego

Tymczasowy Kolektyw Kuratorski (Markus Bader, Oliver Baurhenn, Kuba Szreder, Raluca Voinea) zwięzło opowie o dotychczasowych przygodach KNOT-a i skrótowo przedstawi jego plany na przyszłość. Punktem wyjścia do dyskusji będzie kondycja twórców projektów artystycznych w przestrzeni publicznej w Berlinie i w Warszawie. Szczególne miejsce zostanie poświecone wpływowi pogody na sztukę publiczną i codzienne życie w otwartych przestrzeniach wielkiego miasta. Ekipa TKK twórczo rozwinie berlińskie hasło ekipy KNOT-a, czyli „we are dirty, wet, exposed and lonely" („jesteśmy brudni, mokrzy, wystawieni i opuszczeni"). Wśród poruszanych tematów znajdzie się także analiza znaczeń nazwy the KNOT, która przemieszcza się  pomiędzy węzłowatością i zaplataniem (znaczenie angielskie) a porażką i knoceniem (znaczenie polskie). Dyskusji towarzyszyć będzie pokaz slajdów z berlińskiej podróży KNOT-a.

Piątek 18  czerwca

Godz. 18.00

PingPongcountry - Ping Pong w rytmie country

organizatorzy i DJ: Remco Schuurbiers and Bijan Dawallu www.pingpongcountry.de

Sztuka Pingpongcountry opiera się na grze w tenisa, muzyce country, ich ciągłych redefinicjach i archiwizowaniu ich wizualnych śladów. Jedna z części akcji to po prostu gra w stołowego tenisa. Pingpongowi towarzyszy skoczno - melancholijna muzyka country, grana przez   Remco Schuurbiers i Bijan Dawallu (organizatorów) - którzy wydarzeniu nadają muzyczny sznyt.

Zasady są proste. Aż do 15 osób może grać dookoła "okrągłego stołu", to tam spotyka się naprzeciwko siebie dwóch graczy. Po odbiciu piłeczki gracz musi biec na przeciwległy koniec stołu, żeby odbić piłeczkę ponownie. Każdy z graczy ma dwa życia: może popełnić jedynie dwa błędy zanim będzie musiał wyłączyć się z gry. Dwóch ostatnich graczy staje do finałów. Zwycięzcą jest ten, który uzyska dwa punkty przewagi. Wtedy zaczyna się kolejna runda. Każdy może wziąć udział w "okrągłym stole", szczególnie, że większość z nas może pamiętać zasady ze swojego dzieciństwa.

Godz. 18.00

Skoki przez bramkę,

Igor Krenz i Tomek Saciłowski

Artyści przygotowali urządzenie inspirowane bramką biletową warszawskiego metra. Podobne stalowe bramki funkcjonują nie tylko w komunikacji miejskiej, ale także w wielu budynkach publicznych z ograniczonym dostępem, takich jak biura firm, urzędy państwowe, czy ośrodki sportu i rekreacji. Są charakterystycznym znakiem rozpoznawczym architektury wielkich miast. To ważny element wspierający nowoczesne procesy ustanawiania relacji podporządkowania obywatel-instytucja, jawnej, nie-negocjowalnej selekcji, bezpiecznego utrwalania społecznego ładu i hierarchii. Technicznie rzecz ujmując kierują ruchem klientów, petentów i pieszych zgodnie z regulaminem danej instytucji. Bramka przygotowana przez Igora Krenza i Tomka Saciłowskiego jest modelem przeznaczonym specjalnie do ćwiczenia skoków. Artyści sami przeprowadzają treningi i zawody, uczą skakać najmłodszych, zapraszają też doświadczonych sportowców i sportsmenki do wykonania pokazowego skoku. 

Sobota 19 czerwca

Godz. 13.00

Warsztat „Meble dla KNOT-a"

Aga Szreder

MEBLE DLA KNOTA to wydarzenie / spotkanie / warsztaty / propozycja dla wszystkich tych, którym nie obce jest ujmowanie, dokładanie, podmienianie, zestawianie, przetwarzanie i wszelkiego rodzaju kombinatorstwo. Wspólnymi siłami stwórzmy meble dla KNOTa!!!

Godz. 18.00

„Mass van Dalism II" akcja Mass Mix, dj Masterfläsz

KNOT bez swoich użytkowników, bywalców, publiczności jest niczym niezapełniona karta. KNOT jest pojazdem, który trzeba zamieszkać, dostosować, upiększyć, sknocić. Dlatego zaprosiliśmy do współpracy kolektyw MassMix, który flirt z miejską estetyką i ulicznym designem łączy z erupcjami grupowej energii i publicznym free-stajlem. Jest to już druga odsłona ich knocenia KNOT-a, które wcześniej zorganizowaliśmy na berlińskim KulturForum, na samym początku naszej berlińskiej podróży. Specjalnie dla KNOT-a przygotowują oni płachty pełne wklejek, w wielu fantazyjnych kształtach i kolorach, nawiązujących do stylistyki naszego pojazdu.

Każdy, niezależnie od wieku czy talentu, jest zaproszony do aktu massowego van dalismu - do wklejania, przyklejania, naklejania, komponowania i tworzenia, zamieszkiwania
i upiększania KNOT-a. Kompozycje indywidualne czy rodzinne są nietrwałe, z zasady są otwarte na ingerencję innych amatorów wklejania. Każdy improwizuje na wizualnych komponentach przygotowanych przez MassMix, , tworząc koronkową sieć wzórów, która coraz ściślej oplecie KNOT-a.

Massowemu van dalismowi będzie towarzyszył występ najbardziej funkowego
z warszawskich DJ-i, czyli specjalny, sknocony set DJ  Masterfläsz!

Godz. 21.00

Club Real, Autodestructive Architecture

 Archeologiczne wykopaliska i wykład w wykonaniu Club Real razem z Hannes Anbelang Archeological excavation and lecture by Club Real with Hannes Anbelang

30 sierpnia 1972 roku, tuż po berlińskim koncercie grupy „The Who", w trakcie którego Pete Townshend rozwalił w drobny mak swoją gitarę, polski architekt Jerzy Spzrongratz opisywał niszczenie instrumentów przez grupę podczas ostatniej piosenki wieczoru, jako „...piękny i harmonijny proces, do tej pory jeszcze niedokonany w architekturze". 40 lat później, Hannes Anbelang, podczas swojego dramatycznego wykładu, spogląda w przeszłość na bogate dziedzictwo architektonicznych eksperymentów i wystaw w poszukiwaniu wątków autodestrukcji, które wciąż przewijają się przez architektoniczną tradycję. www.clubreal.de

Niedziela 20 czerwca

Godz. 12.00 - 18.00

Cuda wianki

Targi Dezajnu Nietypowego

„Cuda Wianki” to Targi Dezajnu Nietypowego organizowane cyklicznie w Cafe Melon przy ul. Inżynierskiej 1 na warszawskiej Pradze. Tym razem skorzystają one z gościny KNOT-a i nietypowo odbędą się na samym środku Pola Mokotowskiego, w centrum lewobrzeżnej Warszawy.

Na kiermaszu do nabycia wyroby home made typu biżuteria alternatywna, galanteria, mini-malarstwo, ozdoby kobiecego ciała czy ciuchy. Biorą w nim udział również wytwórcy nietypowych torebek, zaskakujących t-shirtów oraz ceramicznych drobiazgów.  Profil targów kobiecy, przednia atmosfera, ceny „do negocjacji” a egzemplarze pojedyncze.

Godz. 13.00 - 17.00

gra terenowa „I vice versa"

Joanna Turek, Filip Zagończyk, Marta Żakowska

„I vice versa" to  gra terenowa oparta na alfabecie Braille'a i toczącej się w przestrzeni miejskiej fabule współtworzonej przez Filipa Zagończyka (filipzagonczyk.blox.pl), Polski Związek Niewidomych oraz Joannę Turek i Martę Żakowską z Ośrodka Badań Przestrzeni Publicznej. W grze uczestniczyć mogą ludzie widzący i niewidzący. Oparta na wielozmysłowych bodźcach struktura gry odnosi się do urbanistycznej dominacji zmysłu wzroku w miejskim przemyśle kulturalnym oraz opiera się na społecznych, relacyjnych sposobach i genezach tworzenia projektów na pograniczy sztuki i aktywizmu społecznego. Ponadto poprzez odtworzenie sytuacji codziennego poruszania się i pokonywania przeszkód w mieście nieprzystosowanym dla ludzi niewidzących, autorzy projektu chcą zwrócić uwagę na miasto jako przestrzeń wykluczającą ( i potrzebę zmiany tego statusu). W grze przewodnikiem widzących są niewidzący.

Godz. 13.30

Knit-knot. Guerilla knitting, albo miasto dziergane.

Maja Brzozowska-Brywczyńska i Monika Rosińska

A co, jeśli zaczniemy dziergać na ulicy? Co stanie się, kiedy włóczka oplecie miejską architekturę? Jaką bronią i przeciwko czemu może stać się szydełko albo druty numer 5?  Opowieścią o fenomenie włóczkowej partyzantki (guerilla knitting) chcemy zainicjować otwartą dyskusję nad (możliwym, ale nie niekłopotliwym) rewolucyjnym potencjałem dziergania w miejscach/dla miejsc publicznych. Sposób na zabicie nudy, bezideowa zabawa w sytuacjonistyczne detournement, wyraz osobistego światopoglądu, narzędzie sprzeciwu wobec kultury masowej i konsumpcyjnej, medium trzeciofalowego feminizmu, dziedzictwo punkowego DIY, wytrych łamiący zabezpieczenia chroniące granice między publicznym/prywatnym, kobiecym/męskim, technologią/rękodziełem, tradycją/nowoczesnością, producentem/konsumentem, jednostką/wspólnotą. Jaki jest cel i efekt zszycia się z miastem (dla nas, dla innych, dla miasta)? 

Tyle dla głów. Dla rąk zadanie rękodzielnicze: za pomocą dostępnych na miejscu włóczek i szydełek stworzymy własnoręcznie dziergane kwiatki według prostego przepisu i – sprawdzając w praktyce, jak działać może włóczkowe bombardowanie miasta – zbombardujemy kawałek miejskiej przestrzeni. Płot, drzewo, poręcz, latarnię, pomnik...

Godz. 15.00 - 16.30

Warsztaty psychoterapii tańcem

Aleksandra Łukasiewicz

Psychoterapia tańcem i ruchem powstała po II wojnie światowej na terenie Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Metoda znana jest powszechnie pod oryginalną anglojęzyczną nazwą DMT- Dance Movement Therapy. Metoda ta bazuje na założeniu, iż ciało i psychika są ze sobą połączone. Nasze stany psychiczne wpływają na nasze cielesne samopoczucie a odczucia płynące z naszego ciała oddziałują na nasz stan psychiczny. W procesie psychoterapii tańcem i ruchem wykorzystywane jest połączenie pomiędzy naszymi przeżyciami wewnętrznymi i ich ruchową ekspresją. W trakcie krótkiego warsztatu będzie okazja do doświadczenia elementów terapii tańcem i ruchem. Bedzie okazja do dzielenia się swoim ruchem, pracy indywidualnej i w grupie. Do uczestnictwa w warsztacie zapraszam osoby ciekawe siebie, a także swoich relacji z innymi ludzmi, osoby które pragną poznawać motywy swoich działań, wykorzystując własną kreatywność oraz kreatywność procesu grupowego. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Godz. 17.30

„Wstęp utrudniony"

dyskusja podsumowująca grę „I vice versa", organizowana przez Ośrodek Badań nad Przestrzenią Publiczną

Po zakończeniu gry odbędzie się dyskusja na temat  mechanizmów tworzenia i funkcjonowania przestrzeni miejskiej, które zamiast ułatwiać korzystanie z miasta, utrudniają do niego dostęp. Powiemy o stawianiu miejskich granic i racjach jakie stoją za ich obaleniem, o tym jak obowiązujące normy społeczne i wartości przekładają się na budowanie przestrzeni miejskiej i jak są egzekwowane. Poruszymy temat możliwości włączenia społeczności wykluczonych w aktywne korzystanie z miasta przy pomocy strategii urbanistycznych, działań animacyjnych czy artystycznych. A o wszystkim rozmawiać będziemy między innymi w oparciu o doświadczenia zdobyte podczas gry. W dyskusji udział wezmą urbaniści, przedstawiciela władz miasta, przedstawiciela Polskiego Związku Niewidomych, kulturoznawcy i uczestnicy gry.

Godz. 19.30

„Hochparterre"  performance

Nevin Aladag

„Hochparterre" to powtórzenie sytuacji, która została zaaranżowana przez Nevin Aladag  na berlińskim Kreuzbergu. W trakcie tego wydarzenia aktorka odegrała monodram, na którego tekst składała serię wywiadów wcześniej zebranych w tej samej okolicy. Napięcie dramatyczne budowane jest na rozdźwięku pomiędzy grą aktorki, a nagranymi wypowiedziami przechodniów i mieszkańców, ludzi różnego wieku, płci , zawodu czy grupy etnicznej. Aktorka stara się ucieleśnić te głosy, nadać im realny, sceniczny wymiar poprzez swoją mimikę i gesty. Wywiady są pełne zarówno ogólnych wypowiedzi, jak i komentarzy dotyczących codziennego życia dzielnicy, z jednej strony powtarzalne, z drugiej specyficzne i rodzące ciekawość co do specyfiki życia w tych określonych warunkach.

KNOT, który wcześniej odwiedził także Kreuzberg, inkorporując prace takie jak „Hochparterre", staje się kapsułą do przechowywania i przenoszenia bezpośredniego doświadczenia życia w różnych miejscach, które odwiedził na swojej trasie. Stawia przy tym raczej na atmosferyczne i anegdotyczne oddanie pewnego przeżycia, zamiast na dokumentalną trafność w jego odwzorowaniu.

Godz. 20.30

SATCCSMB // ślina albo the coming community multisensual band

koncert

Roman Dziadkiewicz i goście

"według georga batailla człowiek manifestuje swoje miejsce w świecie poprzez niezwiązane z użytecznością wydatkowanie i pochłanianie energii, której naturalną własnością jest nadmiar. nadmiar ten domaga się roztrwonienia" [m. linkowska].

SATCCMB to kilkuosobowy, dynamiczny, improwizowany i afirmatywny ruch społeczny o otwartej formule. To co gramy (robimy) to splot energetycznych dźwięków gitary elektrycznej i elektroakustycznej, bębnów, krzyków, szeptów i śpiewów, prostych melodii, melancholijnych i filozoficznych tekstów, wiolonczeli i wszelkich innych instrumentów, gestów i eksperymentalnych form uczestnictwa, które chętnie gościmy w ramach otwartych prób, improwizowanych sesji, koncertów, performensów, imprez i seansów terapeutycznych, realizowanych przez wyrafinowane techniki relaksacji, hiperwentylacji i ruchu (pogo, podskakiwanie w miejscu, obijanie się, ocieranie, obejmowanie, całowanie, tarzanie, przewracanie i wstawanie itp.)

Koncert (czyli performance multisensualny) na dachu Knota polegać ma mniej więcej na jednoczesnej pracy wielu rąk, nóg, strun głosowych, pamięci, głosu, słuchu, motoryki ciała, gestu, dotyku, klisz kulturowych, cytatów, groteskowych (w sensie bachtinowskim) przesterowanych i sentymentalnych motywów poetyckich, muzycznych i scenicznych (np. szeroko otwarte usta) oraz sprzężeń pomiędzy tym co widać, tym co słychać i co sobie wyobrażamy.

W naszych eksperymentach i lotach wyraźnie pobrzmiewają wpływy wielowiekowych tradycji plebejskich - hobo, punk, grunge, rosyjskie romanse oraz lokalne wątki poezji śpiewanej rozwijane od stuleci w specyficznych, piwnicznych warunkach klimatycznych niecki krakowskiej, z zakorzenienia w której wyrastają wciąż świeże pędy naszego bandu.