Miesięcznik Foto należy do opiniotwórczego stowarzyszenia wydawców prasy fotograficznej TIPA (Technical Image Press Association)
TIPA
Strona główna Imprezy Fotografia i kino
czwartek, 17 sierpnia 2017

Fotografia i kino
czwartek, 04 grudnia 2008 01:00    Drukuj Email
MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL FOTOGRAFII TRANSFOTOGRAFIA

Zobacz większe!Trzecia edycja festiwalu Transfotografia w 2008 roku poświęcona była istniejącym od przeszło wieku związkom pomiędzy fotografią a kinem. Program festiwalu odzwierciedlał sześć odrębnych ujęć tematu: jak fotografia współistnieje z filmem, w jaki sposób stymulowała kariery aktorskie oraz jak towarzyszyła ich rozwojowi. Trzecie ujęcie oddaje głos fotografom kreacyjnym, inscenizującym, inspirującym się kinem jako tworzeniem nowej rzeczywistości itd. Zaprezentowane zostały także prace fotograficzne o znamionach badań socjologicznych wyodrębnionej z kontekstu formy. W Klubie ŻAK prezentowane były dwie z wystaw festiwalu: Vincenta Godeau „Matka i syn” i Stephana Zaubitzera – „Kina Popularne”.

Stephan Zaubitzer „Kina popularne”

Zobacz większe!Na początku projekt polegał na realizacji zdjęć z afrykańskich sal kinowych w celu uchwycenia obrazu dziedzictwa w obliczu jego całkowitej zguby. Istnienie sal kinowych było zagrożone do tego stopnia, że Abderrahman Sissoko w 2006 roku nie zawahał się publicznie poinformować o tym fakcie nestorów kina zebranych na festiwalu w Cannes.
Zaubitzer podejmuje ten temat od 2003. Jeśli sale kinowe w mieście nie są zabezpieczane, popadają w ruinę, łącznie ze ścianą, która służy jako ekran, a która nigdy już nie będzie biała. Mimo destrukcji, te właśnie miejsca pełnią ważną rolę integracyjną po zapadnięciu zmroku. Służą Zobacz większe!podtrzymaniu więzi między ludźmi. Tym właśnie zainteresował się Zaubitzer – rotacja ludzi wokół starych sal kinowych podczas nocy. Sale kinowe to również architektura, w przypadku kina na wolnym powietrzu szkielety budynków. Pozbawione materialności przestrzenie, są obrazem całego afrykańskiego kontynentu: złożonego z pustki, są obrazem ludności i terytoriów takich, jakimi dziś widzi ich reszta świata. Jest to jednocześnie powód do wskazania ofiar. Jednak Zaubitzer odnajduje piękno w tych miejscach, podkreśla go poprzez swoje prace, pomijając ubóstwo tamtejszej kultury.



 

Dodaj komentarz

Kod antysapmowy
Odśwież