piątek, 03 maj 2024
CZWARTY STAN SKUPIENIA WODY: OD MIKRO DO MAKRO

Czlowiek-w-wielkim_01_080CSW zaprasza na otwarcie dwóch niezwykłych wystaw: Człowiek w wielkim mieście oraz Czwarty stan skupienia wody: Od mikro do makro, które już w najbliższy piątek, o godzinie 19.00, w toruńskim Centrum Sztuki Współczesnej. …

CZWARTY STAN SKUPIENIA WODY: OD MIKRO DO MAKRO

CSW zaprasza na otwarcie dwóch niezwykłych wystaw: Człowiek w wielkim mieście oraz Czwarty stan skupienia wody: Od mikro do makro, które już w najbliższy piątek, o godzinie 19.00, w toruńskim Centrum Sztuki Współczesnej.

02.03.2012 – 29.04.2012

Otwarcie wystawy: 2 marca 2012, godz. 19.00

Człowiek w Wielkim Mieście stanowi artystyczną podróż przez niespotykany wybór 70 prac z Kolekcji Sztuki UniCredit. Wystawa eksploruje symbiotyczny związek między środowiskiem miejskim i jego mieszkańcami, poczynając od XX wieku, analizuje również przestrzeń miejską jako odzwierciedlenie współczesnego życia. Podróż zaczyna się od widoku z powietrza, później przechodzi niżej, do poziomu ulic, gdzie protagonistami są budynki i multikulturowy tłum. Następnie wkraczamy w 'środowisko domowe’, badając intymną rzeczywistość domu, a podróż kończymy marzycielskimi i utopijnymi wizjami życia w bardziej humanistycznej skali.

W ramach wystawy pokazywane będą malarstwo, fotografie oraz instalacje, które ukazują osobiste wizje środowiska miejskiego zarówno jednych z najważniejszych artystów XX wieku, jak i współczesnych, włączając takich artystów, jak: Andreas Gursky, Wolfgang Tillmans, Eugene Atget, Barbara Klemm, Jordi Colomer i Peter Blake. Giorgio de Chirico w Piazza d'Italia (1970) prezentuje nierealistyczną perspektywę architektury miejskiej, podczas gdy Gabriele Basilico w pracy Mediolan (1981) wykorzystuje fotografię, aby uchwycić przemysłową archeologię obszarów znajdujących się na uboczach miast. Surrealistyczne pejzaże architektoniczne w Paesaggio Giorgio Morandi (1925) nadają ciekawy kontrast do land-artu Christo, Dolny Manhattan – opakowany budynek, który jest jednym z pięciu przedmiotów w jego portfolio z 1985 roku, które modyfikują architekturę miast poprzez owijanie budynków i pomników. Film Christiana Marclay'a Telefony (1995) bada funkcję telefonu w naszym społeczeństwie, podczas gdy Hamburg (1952) Henri'ego Cartier-Bressona, ojca fotoreportażu, rejestruje obrazy z życia ulicy.

Projekt Czwarty stan skupienia wody: Od mikro do makro, kuratorowany przez Victorię Vesnę, będzie rozwijany wokół tematu wody – rozumianej nie tylko poprzez wielość jej symbolicznych i metaforycznych znaczeń, ale także jako jedno ze źródeł życia i energii, które w obecnych czasach wymaga poważnej politycznej i społecznej dyskusji. Według kuratorki “projekt ten rozważa ideę czwartego stanu skupienia wody jako przesunięcia perspektywy i nowego sposobu myślenia o molekule będącej ostatecznym odbiciem naszej pojawiającej się globalnej świadomości. Tak jak odkrycie buckminsterfullerynu zmieniło nasz odbiór materii i życia po nastaniu ery nanotechnologii, tak idea czwartego stanu skupienia wody zmienia nasz sposób myślenia o świecie i może mieć wielki wpływ na naukę – od nanotechnologii po neurobiologię i pozaziemskie poszukiwanie życia".

Zaangażowani artyści  pochodzą gównie z  rejonów delt wielkich rzek i portów wodnych na całym świecie, a także z miejsc, które zostały dramatycznie zmienione bądź zniszczone przez wodę. Nie przez przypadek silnie reprezentowana jest Japonia - poprzez udział w wystawie zarówno japońskich artystów, jak i naukowców zaangażowanych w działalność artystyczną. Źródłem inspiracji dla artystów były również obszary dotknięte przez potężne tsunami czy susze. Głównym celem całego projektu jest podniesienie świadomości i uwrażliwienie opinii publicznej na problemy, które dotyczą nas wszystkich: począwszy od teorii poświęconych powstaniu życia po teorie o pozaziemskich formach świadomości, od konkretnych ekologicznych i środowiskowych problemów, jak społeczne aspekty związane z brakiem wody na świecie, do idei  wody jako jednego z najbardziej uniwersalnych symboli, czy metafory naszego współczesnego „płynnego” społeczeństwa, a także stałego strumienia i przepływu danych w rozległym „oceanie” internetu.

22 marca, Światowy Dzień Wody - Sympozjum związane z wystawą odbędzie się w Kalifornijskim Instytucie Nanotechnologii (UCLA) w Los Angeles, transmisja na żywo w CSW.

www.waterbodies.org - platforma internetowa realizowana we współpracy z autorkami Lindą Weintraub i projektantką strony Claudią Jacues – zainicjuje wirtualną wystawę artystów i naukowców z całego świata, którzy w swoich pracach koncentrują się na tematyce wody.