 Fundacja Archeologia Fotografii i Galeria        Asymetria zapraszają na wernisaż wystawy:
Fundacja Archeologia Fotografii i Galeria        Asymetria zapraszają na wernisaż wystawy:
|  |   | 
|  | Fundacja Archeologia Fotografii i Galeria Asymetria zapraszają na wernisaż wystawy: LeikarkaWernisaż: 4 listopada(czwartek) - godzina 19.00 Wystawa czynna: 5 listopada - 10 grudnia 2010 Kuratorka: Karolina Puchała-Rojek | 
| Fundacja Archeologia Fotografii Sponsor wystawy:
 Finansowanie projektu FotoRejestr: Projekt FotoRejestr finansowany przez Islandię, Liechtenstein oraz Norwegię poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego Sponsorzy projektu fotorejestr: Patroni medialni: Patroni galerii: | Pierwsza od lat siedemdziesiątych        indywidualna, warszawska wystawa Zofii Chomętowskiej (1902-1991),        jednej z najważniejszych i najbardziej aktywnych fotografek        dwudziestolecia międzywojennego, pionierki polskiej fotografii        reportażowej, pokazuje w większości nieznane zdjęcia. Odkryte w archiwum        sprowadzonym z Argentyny dzięki projektowi FotoRejestr, oraz        dofinansowaniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, ujawniają gamę        ujęć charakterystycznych dla sposobu fotografowania małoobrazkowym        aparatem Leica. Wprowadzony na światowy rynek w połowie lat        dwudziestych, był pierwszym aparatem na 35 mm film, a zarazem synonimem        nowoczesnej fotografii. Zofia Chomętowska była jedną z pierwszych, która nie tylko używała Leiki, ale też pisała o niej w tekstach, podkreślając jej poręczność oraz możliwość natychmiastowego wykonywania zdjęć, jednego po drugim. W Polsce okresu dwudziestolecia międzywojennego i dominującego wówczas, tradycyjnego nurtu piktorialnego, negującego mechaniczność medium, była to postawa rzadko spotykana. Pokazywane w galerii Asymetria kadry, to w większości zdjęcia niepublikowane, jakby świadomie przez autorkę uznane za nieprzystające do pocztówkowego stylu fotografii, popularnego przed II wojną światową. Fotografie te pokazują, jak Chomętowska doskonale posługiwała się językiem bliskim filozofii fotografowania Leiką. Zafascynowana była możliwością wykonywania zbliżeń, uchwycenia ruchu, poszukiwania rytmu i scen rodzajowych. Jej zdjęcia pozostają dalekie od mitologizujących kadrów, także wtedy, gdy dokumentuje wiecznie zakopujący się w błocie, psujący się samochód, codzienne, nieoficjalne życie polskiej arystokracji, polowania, czy sceny podpatrzone na wiejskich targach. Indywidualny pokaz fotografii Chomętowskiej przybliża nieznany obszar jej twórczości i odchodzi od stereotypu autorki znanej przede wszystkim z fotografii ruin Warszawy i malowniczych widoków Polesia. Ukazuje ją jako fotoreporterkę i dokumentalistkę, doskonałą obserwatorkę życia, ale przede wszystkim nowoczesną, odważną kobietę, nie mieszczącą się ani w konwencjach ówczesnej sztuki, ani życia. Zbiór Zofii Chomętowskiej, jest jednym z najważniejszych archiwów opracowywanych od 2008 roku przez Fundację Archeologia Fotografii. Sponsorem wystawy i katalogu jest firma Millroy, przedstawiciel Leica Camera w Polsce www.leicacamera.pl Materiały dla prasy: http://www.archeologiafotografii.pl/pl/dlaprasy Zofia Chomętowska        (1902-1991) Urodziła się i wychowała na Polesiu, w okolicach Pińska,        na terenach leżących dziś w granicach Białorusi. Właśnie Polesie stało się        pierwszym i jednym z najważniejszych tematów jej twórczości. Obszerny        zbiór negatywów przedstawiających wielość aspektów życia na Polesiu jest        bez wątpienia najpełniejszą, istniejącą do dziś dokumentacją tego, nie        istniejącego już, świata. Od 1927 roku stale fotografowała Leiką. Należała        do niewielkiego grona polskich twórców używających tego aparatu, o którym        pisała m. in. w zbiorowym wydawnictwie z 1936 roku pt. Leica w Polsce. Jej        największa aktywność przypadła na lata trzydz ieste, kiedy przeprowadziła        się do Warszawy. W stolicy fotografowała m. in. wnętrza pałaców (m. in.        Kronenberga, Koniecpolskich, czy Blanka). Jako członkini Polskiego        Towarzystwa Fotograficznego debiutowała na wystawie w Warszawie w 1932        roku i od tego momentu była stale obecna na najważniejszych imprezach        fotograficznych w kraju. Przed II wojną światową miała dwie indywidualne        wystawy: w 1936 roku w Warszawie i w 1939 roku w słynnym salonie Czesława        Garlińskiego, gdzie wcześniej nie pokazywano ekspozycji fotograficznych.        Należała do elitarnych stowarzyszeń, Fotoklubu Polskiego i Warszawskiego.        Jej działalność nie ograniczała się jedynie do sfery artystycznej. W 1936        roku wygrała konkurs na etat fotografa w Ministerstwie Komunikacji, dla        którego wykonała serię zdjęć umieszczanych w wagona ch kolejowych. W 1938        roku pracowała również jako redaktorka artystyczna czasopisma "Kobiety w        Pracy". | 



















